La motivación laboral y el desempeño por competencias de colaboradores de la unidad de gestión educativa local de Loreto-Nauta, periodo 2022
Abstract
The objective is to explain the influence of motivation on the performance by competencies of the collaborators of the local educational management unit of Loreto-Nauta, period 2022. The type of research is of an explanatory level and a quantitative approach, with a non-experimental research design., causal correlational cross-sectional type. The population is finite, it was made up of 91 collaborators of the institution, the technique was the census, non-probabilistic sampling of the intentional type. The technique was a survey, and the instrument was a 10-question questionnaire for the variable work motivation and 50 questions for the variable performance by competencies, with answers on an ordinal scale. The result of the first dimension, performance by competencies, is weakly influenced by the satisfaction of protection and security needs, the second dimension, performance by competencies, is weakly influenced by the satisfaction of social and belonging needs, the third dimension performance by competencies are not influenced by the satisfaction of self-esteem needs and the last dimension, performance by competencies, is very weakly influenced by the satisfaction of self-actualization needs. We conclude that there is a weak positive correlation between work motivation and performance of skills. It can be inferred in the population that work motivation does not greatly influence the performance of the skills of the collaborators of the local educational management unit. El objetivo es explicar la influencia de la motivación en el desempeño por competencias de los trabajadores de la Unidad de Gestión Educativa Local - UGEL Loreto-Nauta, periodo 2022. El tipo de investigación fue de nivel explicativo y enfoque cuantitativo con un diseño de investigación no experimental y transversal correlacional causal. La población es finita, estuvo conformada por 91 colaboradores de la institución, la técnica fue el censo, muestreo no probabilístico de tipo intencional. La técnica fue encuesta, y el instrumento fue el cuestionario de 10 preguntas para la variable motivación laboral y 50 preguntas para la variable desempeño por competencias, con respuestas de escala ordinal. El resultado de la primera dimensión, desempeño por competencias se ven influenciados débilmente por la satisfacción de las necesidades de protección y seguridad, la segunda dimensión el desempeño por competencias se ven influenciados débilmente por la satisfacción de necesidades de sociales y de pertenencia, la tercera dimensión desempeño por competencias no se ven influenciados por la satisfacción de las necesidades de autoestima y la última dimensión, desempeño por competencias se ven influenciados muy débilmente por la satisfacción de las necesidades de autorrealización. Concluimos que existe una correlación positiva débil entre motivación laboral y desempeño de las competencias. Se puede inferir en la población que la motivación laboral, no influye en gran medida en el desempeño de los trabajadores de la Unidad de Gestión Educativa Local - UGEL Loreto-Nauta.
Collections
- Tesis [123]