Factores socioeconómicos y su relación con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de primaria de la I.E. Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022
Abstract
The present investigation emphasized determining to what extent the socioeconomic factor is related to the learning of the students of the 2nd grade of primary education of the Educational Institution No. 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022, the population consisted of 260 students. of the Educational Institution, and the study sample consisted of 52 students from the morning and afternoon shift of the 2nd grade of primary education. This study is of a quantitative, descriptive and correlational type, the questionnaire format on socioeconomic factors obtained results in the economic, social and political dimensions, and learning was obtained with a technical evaluation sheet through the list of notes that they provided. classroom tutors for each shift. Of the students participating in this research, 53.8% are male and 46.2% are female, with participation in shifts, 55.8% in the morning shift and 44.2% in the afternoon shift, at the section level, 48 .15 from section “A” and 51.9% from section “B”. The average grade for the majority of the 2nd grade students is regular with 61.5%, followed by 26.9% bad and 11.5% good. The results in the study dimensions, economically there is 71.2% with high educational conditions of the students, socially there is 65.4% with high social relationships, and politically there is 57.7% with medium political participation. And with respect to the hypothesis raised if there is an association between both study variables, it was found that there is no significant association, because the likelihood ratio was 0.089, which compared with the level of significance α = 0.05, that is, both variables They are independent, but a significant relationship was found between the variables: learning with the sex of the students, this result being 0.049. La presente investigación, puso énfasis en determinar en qué medida, el factor socioeconómico se relaciona con el aprendizaje de los estudiantes del segundo grado de educación primaria de la Institución Educativa Nº 60743 Enry Herve Linares Soto, 2022, la población estuvo conformada por 260 estudiantes de la Institución Educativa, y la muestra de estudio estuvo conformada por 52 estudiantes del turno mañana y tarde del segundo grado de educación primaria. Este estudio es de tipo cuantitativo, descriptivo y correlacional, el formato de cuestionario sobre factores socioeconómicos se obtuvo resultados en las dimensiones económicas, sociales y políticas, y el aprendizaje se obtuvo con una ficha de evaluación técnica a través de las nóminas de notas que proporcionaron los docentes tutores de aula por cada turno. De los estudiantes participantes en esta investigación el 53,8% son varones y 46,2% son mujeres, con una participación por turnos, 55,8% en el turno mañana y 44,2% turno tarde, a nivel de secciones, 48,15 de la sección “A” y 51,9% de la sección “B”. El promedio de notas mayoritariamente de los estudiantes del segundo es regular con un 61,5%, seguido de 26,9% malo y 11,5% bueno. Los resultados en las dimensiones de estudio, en lo económico existe un 71,2% con altas condiciones educativas de los estudiantes, en lo social existe un 65,4% con altas relaciones sociales, y en lo político existe un 57,7% con mediana participación política. Y con respecto a la hipótesis planteada si hay asociación entre ambas variables de estudio, se encontró que no existe asociación significativa, porque la razón de verosimilitud fue de 0,089, que comparando con el nivel de significancia α = 0,05, es decir ambas variables son independientes, pero Si se encontró relación significativa entre las variables: aprendizaje con el sexo de los estudiantes, siendo este resultado 0,049.
Collections
- Tesis [117]