Aplicación de normas de convivencia y autonomía en niños de la Institución Educativa Inicial N° 362 Santa Rosa, distrito de Yavarí 2022
Abstract
The study's central question was, "Is there a correlation between the degree to which children in the Yavari District 2022's Initial Educational Institution No. 362 Santa Rosa, aged five, apply the rules of coexistence and their degree of autonomy?" and generally speaking: Discuss the ways in which the youngsters at Yavari District Initial Educational Institution No. 362 Santa Rosa have been applying the rules of coexistence and independence so far in the year 2022. According to the objective, the type of relational research was considered and as procedures the cross-sectional, field design was applied. and bivariate. The 79 children of the educational institution were the population and sample at the same time, and to the observation and observation sheets as a technique and instruments for data collection Conclusion: there is a relationship between the application level of the rules of coexistence with the achievement of learning in autonomy in children because in 19 (24.1%) who have expected autonomy achievement if rules of coexistence apply, in the 57 (72.2%) children with autonomy achievement in process, 2.5% (n =2) do not apply rules of coexistence, sometimes in 45.6% (n=36) and if they apply in 24.1% (n=19). The 3 (3.8%) children who initially show achievement of autonomy do not apply the rules of coexistence in the classroom. The greater the application of the rules of coexistence, the greater the development of autonomy in children. La pregunta de investigación principal del estudio era: ¿Qué relación existe entre la aplicación de las normas de convivencia y la autonomía en niños de cinco años de la Institución Educativa Inicial N°362 Santa Rosa del Distrito Yavarí 2022?, y se como objetivo general: Relacionar la aplicación de las normas de convivencia y la autonomía en niños de la Institución Educativa Inicial N° 362 Santa Rosa del Distrito Yavarí 2022. De acuerdo con el objetivo se consideró el tipo de investigación relacional y como procedimientos se aplicó el diseño transversal, bivariado y de campo. Los 79 niños de la institución educativa fueron la población y muestra a la vez, y a la observación y fichas de observación como técnica e instrumentos de colecta de datos Conclusión: existe relación entre la aplicación nivel de las normas de convivencia con el logro de aprendizaje en la autonomía en los niños porque en 19 (24,1%) que tienen logro previsto en autonomía si aplican normas de convivencia, en los 57 (72,2%) niños con logro de autonomía en proceso, el 2,5% (n=2) no aplican normas de convivencia, algunas veces en el 45,6%(n=36) y si las aplican en el 24,1% (n=19). Los 3 (3,8%) niños que muestranlogro de autonomía en inicio no aplican las normas de convivencia en el aula. A mayor aplicación de las normas de convivencia mayor desarrollo de autonomía en los niños.
Collections
- Tesis [219]