Show simple item record

dc.contributor.advisorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
dc.contributor.authorMeza Pinedo, Alyssa Nadir
dc.date.accessioned2023-12-04T17:03:18Z
dc.date.available2023-12-04T17:03:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other370.1523 M49 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9564
dc.description.abstractResearch objective was: To establish differences in the level of production of expository written texts in fifth grade students of secondary education in three public educational institutions, in the Iquitos district - 2021, according to study shift. It is a comparative type of research, which included a sample of 268 subjects, a rubric was used to evaluate the study variable. The descriptive results showed that of the 58.2% of the students in the morning shift, 4.1% obtained a Good level; 28.0% Regular, and 26.1% Deficient. For their part, of the 41.8% of students in the late shift, 3.4% obtained a Good level; 16.0% Regular, and 22.4% Deficient. The results of the inferential analysis using the t-Student test, allowed to verify that there are statistically significant differences in the planning of expository written texts in students of the sample, according to study shift (p-value 0.01 < α =0.05). The results of the Mann–Whitney U test allowed us to verify that there are no significant differences in the textualization of expository written texts in students of the sample, according to the study shift (p-value .082 > α= 0.05). It was also verified that there are no significant differences in the revision of expository written texts in students of the sample, according to study shift (p-value .061 > α= 0.05). Finally, using the t-Student test, it was verified that there are statistically significant differences in the level of production of expository written texts in students, according to the study shift (p-value 0.01 < α =0.05).en_US
dc.description.abstractObjetivo de la Investigación fue: Establecer diferencias en el nivel de producción de textos escritos expositivos en estudiantes del quinto grado de educación secundaria en tres instituciones educativas públicas, del distrito Iquitos – 2021, según turno de estudio. Es una investigación de tipo comparativa, que comprendió una muestra de 268 sujetos, se utilizó una rúbrica para evaluar la variable de estudio. Los resultados descriptivos evidenciaron que del 58.2% de los estudiantes del turno de la mañana, el 4.1% obtuvo un nivel Bueno; el 28.0% Regular, y el 26.1% Deficiente. Por su parte, del 41.8% de alumnos del turno tarde, el 3.4% obtuvo un nivel Bueno; el 16.0% Regular, y el 22.4% Deficiente. Los resultados del análisis inferencial mediante la prueba t-Student, permitieron comprobar que hay diferencias estadísticamente significativas en la planificación de textos escritos expositivos en estudiantes de la muestra, según turno de estudio (p-valor 0,01 < α =0,05). Los resultados de la prueba U de Mann–Whitney permitieron comprobar que no hay diferencias significativas en la textualización de textos escritos expositivos en estudiantes de la muestra, según turno de estudio (p-valor ,082 > α= 0,05). También se comprobó que no hay diferencias significativas en la revisión de textos escritos expositivos en estudiantes de la muestra, según turno de estudio (p-valor ,061 > α= 0,05). Finalmente, mediante la prueba t-Student, se comprobó que hay diferencias estadísticamente significativas en el nivel de producción de textos escritos expositivos en estudiantes, según turno de estudio (p-valor 0,01 < α =0,05).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_PE
dc.subjectAprendizaje cognitivoes_PE
dc.subjectRendimiento escolares_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.subjectEnseñanza públicaes_PE
dc.titleProducción de textos escritos expositivos en estudiantes del quinto grado de educación secundaria en tres instituciones educativas públicas, distrito de Iquitos 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni74165062
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1582-8487
renati.advisor.dni05378530
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorHuanca Ramos, Guillermo
renati.jurorAlvarado Icahuate, Lizeth
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess