Desarrollo de la integración social en niños ticuna de la Institución Educativa Inicial N° 386 Bilingüe Intercultural Bellavista Callarú, Yavarí 2022
Abstract
The research question was: How is the development of social integration in Ticuna children from the initial educational institution No. 386 Bilingual Intercultural located in Bellavista Callarú Yavarí? and the objective was to describe the development of social integration in Ticuna children of the educational institution. For this purpose, the type of relational research was considered with a nonexperimental, univariate, field and cross-sectional design. All Ticuna children enrolled in the institution were the population and sample. An observation guide has been the instrument to collect the data, which was validated by experts. The technique used has been observation. Conclusion: The overall results in the development of social integration show that Ticuna children present good development in 62.5% of them, 37.5% of children show regular development of social integration, while there was no Ticuna child who had deficient development of social integration. La interrogante de la investigación fue: ¿Cómo es el desarrollo de la integración social en niños ticuna de la institución educativa inicial N° 386 Bilingüe Intercultural ubicada en Bellavista Callarú Yavarí?, y el objetivo fue describir el desarrollo de la integración social en niños ticuna de la institución educativa. Con esa finalidad se tuvo como tipo de investigación relacional con un diseño no experimental, univariado, de campo y transversal. Todos los niños ticuna de la institución matriculados fueron la población y muestra. Una guía de observación ha sido el instrumento para recolectar los datos, el cual fue validado por expertas. La técnica utilizada ha sido la observación. Conclusion: Los resultados globales en el desarrollo de la integración social muestran que los niños ticuna presentan buen desarrollo en el 62,5% de ellos, el 37,5% de niños muestran regular
desarrollo de integración social, mientras que no hubo niño ticuna que tuviera desarrollo deficiente de integración social.
Collections
- Tesis [225]