Cuento infantil y logro de aprendizaje en el área de comunicación en estudiantes de la IEIPSM N° 60756 Claverito, Iquitos 2022
Abstract
The objective of the research was to determine the relationship between children's story and learning achievement in the area of communication in students of IEIPSM N° 60756 “Claverito” Iquitos 2022. This study with a non-experimental quantitative approach of a descriptive - correlational type had a descriptive cross-sectional design. The population was 135 students and the sample was delimited by 70 students from the 6th grade of primary school sections A, B, C and D, from IEIPSM No. 60756 “Claverito” Iquitos, enrolled in 2022. The technique that was used in the collection The data was the interview and documentary record and as instruments, the questionnaire and the report cards. For data processing, the statistical program Statistical package for social sciences (SPSS), version 26 in Spanish and Excel spreadsheet were used. For data analysis and interpretation, the chi square test was used (X2 c) < X2 0.05, Spearman's Rho correlation with a value of 0.28 and bilateral significance of p= 0.001 < 0.005. The hypothesis was accepted: there is a relationship between children's story and learning achievement in the area of communication in 6th grade students of IEIPSM N° 60756 “Claverito” Iquitos 2022. La investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre cuento infantil y logro de aprendizaje en el área de comunicación en estudiantes de la IEIPSM N° 60756 “Claverito” Iquitos 2022. Este estudio de enfoque cuantitativo no experimental de tipo descriptivo - correlacional tuvo diseño transversal descriptivo. La población fue de 135 estudiantes y la muestra estuvo delimitada por 70 estudiantes del 6° de primaria secciones A, B C y D, de la IEIPSM N° 60756 “Claverito” Iquitos, matriculados el año 2022. La técnica que se utilizó en la recolección de datos fue la entrevista y registro documental y como instrumentos, el cuestionario y las actas de calificaciones. Para el procesamiento de datos se utilizó el programa estadístico Statistical package for social sciences (SPSS), versión 26 en castellano y hoja de cálculo Excel. Para el análisis e interpretación de datos se utilizó la prueba chi cuadrado (X2 c) < X2 0.05, correlación Rho de Spearman con un valor de 0.28 y significancia bilateral de p= 0,001< 0.005. Se aceptó la hipótesis: existe relación entre cuento infantil y logro de aprendizaje en el área de comunicación en estudiantes del 6º de primaria de la IEIPSM N° 60756 “Claverito” Iquitos 2022.
Collections
- Tesis [117]