Show simple item record

dc.contributor.advisorVelásquez Panduro, Milka
dc.contributor.authorCahuaza Shupingahua, Kely
dc.date.accessioned2024-01-13T23:24:43Z
dc.date.available2024-01-13T23:24:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.other371.15 C15 2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9695
dc.description.abstractThe aim of the study was to explain the influence of communication, motivation, participation and values on the principals’ performance in the different public high schools in the city of Iquitos - 2019. The research design for this study was an explanatory one and contemporary, multivariate, and transversal fieldwork design. The population was 365 teachers from public high school in the city of Iquitos, this research was based on stratified random sampling with proportional allocation of 188 teachers of 13 educative institutions. Data was collected through a survey and questionnaire were analyzed and validated by experts in the subject, and, with a reliability coefficient (principals’ performance with a 84,5% and independent variables, 96,1% approximately). The result shows that 50.5% of teachers have an inadequate perception of both verbal and written communication in the process of performance as principals in their educative institutions. Furthermore, 53.2% of the teachers are lack motivation on the part of the principals in their duties as principals in their educational institutions where they work. On the other hand, 51.1% of the teachers see an active participation of the actors in their duties as principals in their educational institution where they work and 52,7% of the teachers see an inadequate practice of values of the actors in their educational institutions where they work. Finally, 52.1% of teachers see that the principals do not achieve in terms of their performance as principals in their educational institutions that they lead. The bivariate analysis shows that: communication, motivation, participation and values are significantly associated with their performance as principals. (p-value <0,05) and in multicausal analysis leads us to the conclusion that communication, motivation, participation and values influences to the performance of the principals in their educational institutions significantly. (p-value<0.05).en_US
dc.description.abstractEl objetivo del presente estudio fue explicar la influencia de la comunicación, motivación, participación y valores en el desempeño de los directores en Instituciones Educativas estatales nivel secundario de la ciudad de Iquitos-2019. Tipo de investigación explicativo y el diseño trabajo de campo, contemporáneo, multivariado y transversal. La población fue de 366 profesores de las instituciones educativas secundarias de la ciudad de Iquitos, se trabajó con el muestreo aleatorio estratificado con afijación proporcional de 188 profesores de 13 instituciones educativas. Los datos fueron recogidos a través de encuestas y cuestionarios validados por juicio de expertos y con un coeficiente de confiabilidad aceptable (desempeño directoral con un 84,5%, y las variables independientes 96,1% aproximadamente). Los resultados muestran, el 50,5% de profesores de los profesores tiene una percepción inadecuada sobre la comunicación tanto verbal como escrita en el proceso del desempeño del director de su institución educativa, asimismo, el 53,2% de los profesores perciben una mala motivación por parte de los directores en su desempeño como director en la institución educativa que labora, por otro lado, el 51,1% de los profesores perciben una activa participación de los actores en el desempeño directoral en la institución educativa que labora y el 52,7% de los profesores perciben una inadecuada práctica de valores de los actores en la institución educativa que labora, finalmente, el 52,1% de los profesores tienen una percepción de que el director no logra en cuanto a su desempeño directivo en la institución educativa que dirige. En el análisis bivariado: comunicación, motivación, participación y valores están asociados significativamente con el desempeño directoral (p-valor<0,05) y en el análisis multicausal nos genera la conclusión que la comunicación, motivación, participación y valores influyen significativamente al desempeño directivo en las instituciones educativas (p-valor<0,05)es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDesempeño de un papeles_PE
dc.subjectAdministrador de la educaciónes_PE
dc.subjectEscuelaes_PE
dc.subjectEnseñanza secundariaes_PE
dc.subjectComunicaciónes_PE
dc.subjectMotivaciónes_PE
dc.subjectRelaciones laboraleses_PE
dc.subjectValores moraleses_PE
dc.titlePercepción de los profesores sobre la influencia de la comunicación motivación participación y valores en el desempeño directoral en instituciones educativas estatales nivel secundaria de la ciudad de Iquitos 2019es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni40418360
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0539-7898
renati.advisor.dni05317252
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline191027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorDe la Puente Gonzales, Ynes Amanda
renati.jurorDel Águila Ríos, Barry
renati.jurorZambrano Peña, Luis Nilo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess