Show simple item record

dc.contributor.advisorGuevara Torres, Fernando
dc.contributor.authorAhuanari Silvano, Rooswelth
dc.date.accessioned2024-01-18T04:03:56Z
dc.date.available2024-01-18T04:03:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other372.47 A31 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9706
dc.description.abstractThe purpose of this study was to explain the relationship between reading comprehension and learning performance in communication in students in the sixth grade of primary school at the Regina Leonor Cortes Alvarado Educational Institution No. 601594, AA. HH. Alcibiades Torres Huaratapairo - Nauta - Loreto 2022, the type of research was descriptive-quantitative and its design belonged to the correlational design. The population consisted of 152 children of the educational institution, from the first to the sixth grade of primary school, Regina Leonor Cortes Alvarado N° 601594, of the Asentamiento Humano Alcibíades Torres Huaratapairo, district of Nauta, and the sample consisted of 20 students of the sixth grade of primary school, through a non-probabilistic intentional sampling. Among the techniques applied were indirect observation and the survey, the instruments being the test and the questionnaire. In general, it was found that in spite of not having obtained highly positive results in the students' learning, these are influenced by the level of reading comprehension of each of the boys and girls who were part of the sample, but better teaching strategies should be strengthened to improve learning. Finally, it was possible to prove that there is a relationship between reading comprehension and communication learning in the children who were part of the study sample.en_US
dc.description.abstractEl presente estudio tuvo como finalidad explicar la relación entre comprensión lectora con el rendimiento aprendizaje en comunicación en estudiantes del sexto grado de Primaria de la Institución Educativa Regina Leonor Cortes Alvarado N° 601594, AA. HH. Alcibíades Torres Huaratapairo – Nauta - Loreto 2022, el tipo de la investigación fue descriptivo-cuantitativo y su diseño perteneció al diseño correlacional. La población estuvo constituida por 152 niños/as de la Institución educativa, contando desde el Primer al Sexto grado de Primaria, Regina Leonor. Cortes Alvarado N° 601594, del Asentamiento Humano Alcibíades Torres Huaratapairo, distrito de Nauta y la muestra estuvo conformada por 20 estudiantes del Sexto grado de primaria, mediante un muestreo no probabilístico intencionado. Entre las técnica aplicadas estuvieron la observación indirecta y la encuesta, siendo sus instrumentos, el test y el cuestionario. Encontrándose en forma general que a pesar de no haber obtenidos resultados altamente positivos en el aprendizaje de los estudiantes, éstos se ven influenciados con el nivel de comprensión lectora que tienen cada uno de los niños y niñas que formaron parte de la muestra, pero se deben afianzar mejores estrategias de enseñanza, para mejorar los aprendizajes. Finalmente se pudo comprobar que existe relación entre la compresión lectora y el aprendizaje de comunicación en los niños y niñas que formaron parte de la muestra de estudio.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectRendimiento escolares_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleComprensión lectora y aprendizaje en comunicación en estudiantes del sexto grado de nivel primaria Institución Educativa Regina Leonor Cortes Alvarado N° 601594 AA.HH. Alcibiades Torres Huaratapairo, distrito de Nauta 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni42839905
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0466-7315
renati.advisor.dni5204041
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Mera de Fababa, Nilda Manuela
renati.jurorRios Ramirez, Roger Ericardo
renati.jurorParedes Isuiza, Heydi Mariel
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess