Desempeño teatral y desarrollo socioemocional en niños del taller de teatro Pequeños Actores Proscenium cultural, Iquitos 2023
Abstract
The present study originates from the fundamental question: What is the underlying relationship between theatrical performance and socio-emotional development in children who are part of the Small Actors Company Proscenium Theater Workshop in Iquitos in 2023? To explore this interrelationship, objectives have been established and a research hypothesis has been proposed. The adopted methodology is characterized by its design, which is defined as field, cross-sectional and bivariate, marking a non-experimental approach with an orientation towards relational research. To collect valuable information, the observation technique was used, using observation guides that were previously validated. It should be noted that the population under study included 76 children, who made up the analysis sample. Conclusion: The statistical evidence reflected in the value of the student’s t statistic, which is equal to 16.5264, together with the p-value (bilateral significance) of 0.000, leads to rejecting the null hypothesis (Ho) and accepting the alternative hypothesis (Ha) with a significance level of 5%, which conclusively demonstrates the existence of a statistically significant relationship between theatrical performance and socio-emotional development in children, which corroborates that theatrical performance is intrinsically related to development. socio-emotional in the children participating in the Small Actors Theater Workshop Proscenium Company Iquitos 2023. El presente estudio se origina a partir de la cuestión fundamental: ¿Cuál es la relación que subyace entre el desempeño teatral y el desarrollo socioemocional en los niños que forman parte del Taller de Teatro Pequeños Actores Proscenium cultural en Iquitos en el 2023? Con el fin de explorar esta interrelación, se han establecido objetivos y planteado una hipótesis de investigación. La metodología adoptada se caracteriza por su diseño, que se define como de campo, transversal y bivariado, marcando un enfoque no experimental con una orientación hacia la investigación relacional. Para recopilar información valiosa, se empleó la técnica de observación, utilizando guías de observación que previamente fueron validadas. Cabe destacar que la población objeto de estudio comprendió a 76 niños, quienes conformaron la muestra de análisis. Conclusión: La evidencia estadística reflejada en el valor del estadístico t de Student, que es igual a 16,5264, junto con el p-valor (significación bilateral) de 0,000, conduce a rechazar la hipótesis nula (Ho) y aceptar la hipótesis alternativa ( Ha) con un nivel de significancia del 5%, lo que demuestra de manera concluyente la existencia de una relación estadísticamente significativa entre el desempeño teatral y el desarrollo socioemocional en niños, lo que corrobora que el desempeño teatral guarda una relación intrínseca con el desarrollo socioemocional en los niños participantes del Taller de Teatro Pequeños Actores Proscenium cultural, Iquitos 2023.
Collections
- Tesis [225]