Comprensión lectora y pensamiento crítico en estudiantes del quinto grado de secundaria Institución Educativa Mariscal Oscar Raimundo Benavides, Iquitos 2022
Abstract
The objective of the study was: To determine how reading comprehension is related to critical thinking in fifth grade students of an Educational Institution in Iquitos 2022. The study was confirmatory, with a correlational and transactional design, made up of a population of 532 students. and a sample of 224 subjects; Two tests were used to evaluate the study variables. The results in reading comprehension revealed that 9.8% of respondents reported an outstanding level of comprehension; 14.3% an expected level of achievement; 44.6% in process; 31.3% at the beginning. Regarding critical thinking, it was determined that 9.8% of respondents reported a high level; 44.6% an average level; and 36.6% a low level. The results of the inferential analysis allowed us to determine that there is a significant relationship between reading comprehension and the four dimensions of critical thinking, dimension: analyzes information (rs=0.591) (0.000%); dimension: infers implications and/or consequences (rs=0.589) (0.000%); dimension: proposes alternative solutions (rs=0.639) (0.000%); and in the dimension: he argues his position (rs=0.536) (0.000%). It is concluded that reading comprehension is significantly related to critical thinking in students of the study sample (rs = 0.690) (0.000%), approving the general and specific research hypotheses formulated. La investigación tuvo por objetivo: Determinar cómo se relaciona la comprensión lectora con el pensamiento crítico en estudiantes del quinto grado de secundaria de una Institución Educativa de Iquitos 2022. El estudio fue confirmatorio, con diseño correlacional y transeccional, conformada por una población de 532 estudiantes y una muestra de 224 sujetos; se utilizó dos pruebas para evaluar las variables de estudio. Los resultados en comprensión lectora pusieron en evidencia que el 9,8% de encuestados reportaron un nivel de comprensión destacado; el 14,3% un nivel de logro previsto; el 44,6% en proceso; el 31,3% en inicio. En cuanto al pensamiento crítico, se determinó que el 9,8% de encuestados reportaron un nivel alto; el 44,6% un nivel promedio; y el 36,6% un nivel bajo. Los resultados del análisis inferencial permitieron determinar que la comprensión lectora se relaciona significativamente con las cuatro dimensiones del pensamiento crítico, dimensión: analiza información (rs=0,591) (0,000%); dimensión: infiere implicancias y/o consecuencias (rs=0,589) (0,000%); dimensión: propone alternativas de solución (rs=0,639) (0,000%); y en la dimensión: argumenta su posición (rs=0,536) (0,000%). Se concluye que la comprensión lectora se relaciona significativamente con el pensamiento crítico en estudiantes de la muestra de estudio (rs = 0,690) (0,000%), aprobándose las hipótesis de investigación formuladas.
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- Tesis [322]