Show simple item record

dc.contributor.advisorHernández Grández, Anunciación
dc.contributor.authorRuiz Rodriguez, Fridyt
dc.date.accessioned2024-01-24T16:41:35Z
dc.date.available2024-01-24T16:41:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other372.47 R94 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9733
dc.description.abstractThe objective of the study was: To determine how reading comprehension is related to critical thinking in fifth grade students of an Educational Institution in Iquitos 2022. The study was confirmatory, with a correlational and transactional design, made up of a population of 532 students. and a sample of 224 subjects; Two tests were used to evaluate the study variables. The results in reading comprehension revealed that 9.8% of respondents reported an outstanding level of comprehension; 14.3% an expected level of achievement; 44.6% in process; 31.3% at the beginning. Regarding critical thinking, it was determined that 9.8% of respondents reported a high level; 44.6% an average level; and 36.6% a low level. The results of the inferential analysis allowed us to determine that there is a significant relationship between reading comprehension and the four dimensions of critical thinking, dimension: analyzes information (rs=0.591) (0.000%); dimension: infers implications and/or consequences (rs=0.589) (0.000%); dimension: proposes alternative solutions (rs=0.639) (0.000%); and in the dimension: he argues his position (rs=0.536) (0.000%). It is concluded that reading comprehension is significantly related to critical thinking in students of the study sample (rs = 0.690) (0.000%), approving the general and specific research hypotheses formulated.en_US
dc.description.abstractLa investigación tuvo por objetivo: Determinar cómo se relaciona la comprensión lectora con el pensamiento crítico en estudiantes del quinto grado de secundaria de una Institución Educativa de Iquitos 2022. El estudio fue confirmatorio, con diseño correlacional y transeccional, conformada por una población de 532 estudiantes y una muestra de 224 sujetos; se utilizó dos pruebas para evaluar las variables de estudio. Los resultados en comprensión lectora pusieron en evidencia que el 9,8% de encuestados reportaron un nivel de comprensión destacado; el 14,3% un nivel de logro previsto; el 44,6% en proceso; el 31,3% en inicio. En cuanto al pensamiento crítico, se determinó que el 9,8% de encuestados reportaron un nivel alto; el 44,6% un nivel promedio; y el 36,6% un nivel bajo. Los resultados del análisis inferencial permitieron determinar que la comprensión lectora se relaciona significativamente con las cuatro dimensiones del pensamiento crítico, dimensión: analiza información (rs=0,591) (0,000%); dimensión: infiere implicancias y/o consecuencias (rs=0,589) (0,000%); dimensión: propone alternativas de solución (rs=0,639) (0,000%); y en la dimensión: argumenta su posición (rs=0,536) (0,000%). Se concluye que la comprensión lectora se relaciona significativamente con el pensamiento crítico en estudiantes de la muestra de estudio (rs = 0,690) (0,000%), aprobándose las hipótesis de investigación formuladas.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectPensamiento críticoes_PE
dc.subjectEstudiante de secundariaes_PE
dc.titleComprensión lectora y pensamiento crítico en estudiantes del quinto grado de secundaria Institución Educativa Mariscal Oscar Raimundo Benavides, Iquitos 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Secundaria con Especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Secundaria con especialidad en Lengua y Literaturaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni40156270
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4318-8771
renati.advisor.dni05222975
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline121746es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorChucos Calixto, Walter Luis
renati.jurorIsuiza Mozombite, Olga
renati.jurorRengifo Rengifo, Moises
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess