Estrategias de cobranza y el cumplimiento de pago en los usuarios de Electro Oriente Iquitos año 2022
Abstract
The research work on the local problem seeks through its development to determine the relationship between the collection strategies and the payment compliance of the Regional Public Services Company of Electricity of the East in 2022. It was executed based on the guidelines of the type applied, with relational purpose and procedural design adverse to the experiment, taking 383 users as population and sample, being the main informants of the current reality, recording their perception in a questionnaire. Coming to the conclusion that the collection strategy was developed in a medium way, because the communication was carried out mainly by telephone; the collection centers and the virtual payment platform were considered efficient, and adequate control of payments was carried out. As also, the level of payment compliance in users is medium, this is due to the fact that they are considered responsible in terms of their payment obligations, although occasionally it is required to cover other expenses far apart from the consumption of electrical energy; however, the economic income of the households can contribute to the fact that the electricity bills are paid on time. In short, there is a significant relationship between the variables, which was confirmed by a correlational factor (r=0.896), a positive and high factor, as well as a significance of (p=0.000). El trabajo de indagación sobre la problemática local busca a través de su desarrollo determinar la relación entre las estrategias de cobranza y el cumplimiento de pago de la Empresa Regional de Servicios Públicos de Electricidad del Oriente año 2022. Fue ejecutado a partir de los lineamientos del tipo aplicada, con finalidad relacional y diseño procedimental adverso al experimento, tomando como población y muestra a 383 usuarios, siendo los principales informantes de la realidad actual, registrando su percepción en cuestionario. Llegando a la conclusión que la estrategia de cobranza se desarrolló de forma medio, debido a que la comunicación se realizó principalmente por teléfono; los centros de cobranza y la plataforma virtual de pago fueron considerados eficientes, y se llevó un adecuado control de los pagos. Como también, el nivel de cumplimiento de pago en los usuarios es medio, esto se debe a que se les considera responsables en cuanto a sus obligaciones de pago, aunque ocasionalmente se requiere cubrir otros gastos muy aparte del consumo de energía eléctrica; sin embargo, los ingresos económicos de los hogares pueden contribuir a que los recibos de luz sean pagados a tiempo. En definitiva, existe relación significativa entre las variables, el cual fue confirmado por un factor correlacional (r=0,896) factor positivo y alto, al igual que, una significancia de (p=0.000).
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- Tesis [233]