Show simple item record

dc.contributor.advisorRíos Mendoza, Silvia Raquel
dc.contributor.authorCastillo Flores, Gresely
dc.date.accessioned2024-02-06T13:44:41Z
dc.date.available2024-02-06T13:44:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other372.21 C29 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9782
dc.description.abstractThe main objective of this research was to establish the relationship between good school treatment and self-esteem in children of the Initial Educational Institution No. 362 Yavarí 2022. The methodological approach originally used was modified, which consisted of a non-experimental, descriptive and correlational, by a descriptive, correlational cross-sectional design. The studied population included 74 children and their parents, and a census sample was selected. For data collection, survey and observation techniques were used, as well as an observation guide as an instrument. The instruments were validated by expert judgment. The results of the hypothesis test of the relationship and association between good school treatment and self-esteem were produced. The results indicated a low connection between both variables (r = 0.038). Consequently, the research hypothesis could not be supported, and the null or alternative hypothesis is accepted, which indicates that there is no connection between good school treatment and self-esteem in children of the Initial No. 362 Yavarí 2022.en_US
dc.description.abstractEl objetivo principal de esta investigación fue establecer la relación entre el buen trato escolar y la autoestima en los niños de la Institución Educativa Inicial N°362 Yavarí 2022. Se modificó el enfoque metodológico originalmente utilizado, que consistía en un diseño no experimental, descriptivo y correlacional, por un diseño descriptivo, correlacional de corte transversal. La población estudiada incluyó a 74 niños y sus padres, y se seleccionó una muestra censal. Para la recolección de datos se utilizaron técnicas de encuesta y observación, así como una guía de observación como instrumento. Los instrumentos se validaron mediante juicio de expertos. Se produjeron los resultados de la prueba de hipótesis de la relación y asociación entre el buen trato escolar y la autoestima. Los resultados indicaron una conexión baja entre ambas variables (r = 0,038). En consecuencia, la hipótesis de investigación no pudo ser respaldada, y se acepta la hipótesis nula o alternativa que indica que no hay una conexión entre el buen trato escolar y la autoestima en los niños de la Institución N°362 Yavarí 2022.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectEducación de la primera infanciaes_PE
dc.subjectRelación profesor-alumnoes_PE
dc.subjectComportamiento del docentees_PE
dc.subjectAutoestima en niñoses_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.titleEl buen trato escolar y la autoestima en niños de la Institución Educativa Inicial N° 362, Yavarí 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni70101644
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6235-1998
renati.advisor.dni05375366
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Pinedo, Gladys Marlene
renati.jurorMera Aro, Adela Cecilia
renati.jurorMacedo Torres, Lita
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess