Videojuego dota 2 y sus cambios en los patrones socioculturales de los doteros de un lan center de Iquitos 2022
Abstract
This thesis entitled: Dota 2 Video Game and its Changes in the Sociocultural Patterns of the Doteros of a LAN Center in Iquitos 2022, was carried out at the LAN Center CNC Digital of the district of Iquitos, alias Chesternet (old name). Whose objective is the description of the changes that the ludification of the Dota 2 video game originates in the sociocultural patterns of its players (doteros) of the LAN Center CNC Digital de Iquitos. A deconstructive quasi-experimental qualitative method was used, in order to critically and reflexively approach the Game studies (Ludology) from anthropology. It is highlighted that the deconstructive ethnographic methodology allowed to holistically understand how the doteros experience, they build and attribute meanings to their reality in the context of video games. Concluding that there is a culture of video games in Iquitos, and therefore in the Loreto region, represented by Chester's doteros. Therefore, for social anthropology, the results offer a critical and holistic vision of these playful phenomena, helping to enrich our understanding of the interaction between the world of video games and local culture, underlining the importance of recognizing and valuing the cultural expressions of postmodernity. La presente tesis titulada: Videojuego Dota 2 y sus Cambios en los Patrones Socioculturales de los Doteros de un LAN Center de Iquitos 2022, se llevó a cabo en el LAN Center CNC Digital del distrito de Iquitos, alias Chesternet (antiguo nombre). Cuyo objetivo es la descripción de los cambios que la ludificación del videojuego Dota 2 origina en los patrones socioculturales de sus jugadores (doteros) del Chesternet. Se utilizó un método cualitativo cuasiexperimental deconstructivo, en función de abordar crítica y reflexivamente los Estudios de los juegos (Ludología) desde la antropología. Se destaca que la etnografía deconstructiva permitió comprender holísticamente cómo los doteros experimentan, construyen y atribuyen significados a su realidad en el contexto de los videojuegos. Concluyendo que existe una cultura de los videojuegos en Iquitos, y por ende en la región Loreto, representada por los doteros del Chester. Por tanto, para la antropología social los resultados ofrecen una visión crítica y holística de estos fenómenos lúdicos, contribuyendo a enriquecer nuestra comprensión de la interacción entre el mundo de los videojuegos y la cultura local, subrayando la importancia de reconocer y valorar las expresiones culturales de la postmodernidad.
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