La educación ambiental y conciencia ambiental en estudiantes de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana UNAP 2022
Abstract
The reason behind conducting this research was to assess the relationship between environmental education and environmental awareness variables in first and fifth-level students of the Environmental Management Engineering program. As part of the stated objectives, the study aimed to identify knowledge levels in first and fifth-level students and determine detailed score differences between the two levels. This study follows a cross-sectional prospective design, specifically a non-experimental correlational approach, with a sample population of 110 students from the Environmental Engineering program at the National University of the Peruvian Amazon. Data collection involved survey techniques and the application of a questionnaire as a validated tool based on expert judgment. The findings indicate a significant association between the study variables, environmental education, and environmental awareness, with a p-value < 0,05. However, the relationship observed is characterized as low, direct, and positive. The Mann-Whitney U analysis demonstrated no significant differences in scores between first-level and fifth-level students, with a p-value > 0,05. La razón que llevó a la ejecución de esta investigación fue evaluar la relación entre las variables educación ambiental y conciencia ambiental en los estudiantes del primer y quinto nivel de la carrera de Ingeniería en Gestión Ambiental. Como parte de los objetivos planteados se buscó identificar los niveles de conocimiento en los estudiantes del primer y quinto nivel, así mismo, determinar diferencias entre los puntajes obtenidos a detalle entre primer nivel vs quinto nivel. Este estudio corresponde al tipo trasversal – prospectivo, de diseño Correlacional no experimental, cuya población de muestra fueron 110 estudiantes de la Escuela Profesional de Ingeniería en Gestión Ambiental de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. Para la colección de los datos se utilizó la técnica de la encuesta y la aplicación del cuestionario como herramienta validada según juicio de expertos. Se obtuvo que las variables de estudio Educación ambiental y Conciencia ambiental están asociadas significativamente con pvalor < 0,05, sin embargo, la relación que poseen es baja-directa-positiva. El análisis de U de Mann-Whitney demostró que no hay diferencias entre los puntajes en los estudiantes de primer nivel respecto a los de quinto nivel con pvalor > 0,05.
Collections
- Tesis [15]