Show simple item record

dc.contributor.advisorRíos Ramírez, Roger Ricardo
dc.contributor.authorGuevara Celis, Tyana Minelly
dc.date.accessioned2024-03-05T17:55:24Z
dc.date.available2024-03-05T17:55:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other372.47 G88 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9887
dc.description.abstractThe aim of this study was to determine the relationship between the reading comprehension levels and the performance academic in the area of Communication in the in students of the fourth grade of elementary school of the Colegio Cooperativo César Vallejo, 1n Iquitos city, 2022. Materials and methods: It was applied a reading comprehension test for elementary school to 118 childrens, previous validation for experts. The study was descriptive – relational and the design was not experimental. To determine the relationship, it used the non-parametric statistical test Rho of Spearman which applies to ordinal categorical variables. It was observed that the result Rho of Spearman = 0,565 with a significance p = 0 < 0,05. Conclusion: there is a considerable positive and significative correlation between reading comprehension levels and the performance academic in the area of Communication in the students of the fourth grade of elementary school of the Colegio Cooperativo César Vallejo, in Iquitos city, 2022.en_US
dc.description.abstractEl objetivo fue determinar la relación entre el nivel de comprensión lectora y el rendimiento académico en el área de Comunicación en estudiantes del cuarto grado de primaria del Colegio Cooperativo César Vallejo de la ciudad de Iquitos en el año 2022 en relación a materiales y métodos se aplicó una prueba de comprensión lectora para el nivel primario a una muestra de 118 niños, previa validación de expertos. El estudio fue tipo descriptivo - relacional; el diseño no experimental. Para determinar la relación se empleó la prueba estadística no paramétrica Rho de Spearman, que se aplica a variables ordinales. Se observó que el resultado Rho de Spearman = 0,565 con una significación p= 0,000 < 0.05. En conclusión, existe una correlación “positiva considerable” y significativa entre el nivel de comprensión lectora con el rendimiento académico en el área de Comunicación en los estudiantes del cuarto grado de primaria del Colegio Cooperativo César Vallejo de Iquitos en el año 2022.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectRendimiento escolares_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleNivel de comprensión lectora y rendimiento académico en el área de comunicación en estudiantes del cuarto grado de primaria colegio Cooperativo César Vallejo, Iquitos 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni70347277
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4204-0479
renati.advisor.dni05353595
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorBruño Mozombite, Edinzon
renati.jurorVasquez Matute, Sol Patricia
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess