Show simple item record

dc.contributor.advisorPérez Reátegui, Jorge Alberto
dc.contributor.authorGuerra Rios, Bryan
dc.contributor.authorRuiz Nolasco, Adriana Loana
dc.date.accessioned2024-03-11T18:36:26Z
dc.date.available2024-03-11T18:36:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other332.024 G88 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9900
dc.description.abstractThe present investigation covered the level of financial and tax culture, reached by the students of the professional schools of Accounting and International Business and Tourism of the UNAP, from the Iquitos headquarters, period 2022, having developed a descriptive – quantitative study – not experimental. The study population and the sample consisted of 122 students enrolled in the fifth level, using the survey technique and the questionnaire as an instrument. The level of financial education was identified, finding that the students of both schools have a medium level; therefore, the degree of knowledge acquired within their higher education was not as expected (high level), however, they develop consumption-oriented practices and savings habits, with a good administration of their resources and consider the importance of taking efficient and responsible financial decisions. Likewise, the level of tax education was identified, finding that university students have a medium level, therefore, although the results obtained are not the desired ones (high level); however, they demonstrated to have acceptable knowledge and good training, because they develop tax awareness practices, which are related to tax obligations, and also opt for making better decisions.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación abarcó el nivel de cultura de tipo financiera y tributaria, alcanzado por los estudiantes de las escuelas profesionales de Contabilidad y Negocios Internacionales y Turismo de la UNAP, de la sede Iquitos, período 2022, habiéndose desarrollado un estudio tipo descriptivo – cuantitativa – no experimental. La población de estudio y la muestra estuvo conformada por 122 estudiantes matriculados en el quinto nivel, utilizándose la técnica de la encuesta y como instrumento el cuestionario. Se identificó el nivel de educación financiera, encontrándose que los estudiantes de ambas escuelas tienen un nivel medio; por lo tanto, el grado de conocimiento adquirido dentro de su formación superior no fue lo esperado (nivel alto), sin embargo, desarrollan prácticas de orientación al consumo y hábitos de ahorro, con una buena administración de sus recursos y consideran la importancia de tomar decisiones financieras eficientes y responsables. Asimismo, se identificó el nivel de educación tributaria, encontrándose que en los estudiantes universitarios tienen un nivel medio, por lo tanto, aunque los resultados obtenidos no son los deseados (nivel alto); sin embargo, demostraron tener un conocimiento aceptable y una buena formación, porque desarrollan prácticas de conciencia tributaria, que se relacionan con las obligaciones tributarias, además optan por tomas mejores decisiones.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectFinanzas personaleses_PE
dc.subjectTributaciónes_PE
dc.subjectCulturaes_PE
dc.subjectEstudiante universitarioes_PE
dc.subjectUniversidades públicases_PE
dc.titleCultura financiera y tributaria en estudiantes de las escuelas profesionales de Contabilidad y Negocios Internacionales – Unap, sede Iquitos – 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineContabilidades_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias Económicas y de Negocioses_PE
thesis.degree.nameContador(a) Público(a)es_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.01es_PE
renati.author.dni71113337
renati.author.dni62554394
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2398-6242
renati.advisor.dni40156260
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline411026es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorZevallos Egoavil, Hugo Luis
renati.jurorRodriguez Icomena, Lloid Alex
renati.jurorRamirez Gómez, Rolan
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess