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dc.contributor.advisorZevallos Egoavil, Hugo Luis
dc.contributor.authorRamírez Núñez, Dessy Pamely
dc.date.accessioned2024-03-11T18:36:27Z
dc.date.available2024-03-11T18:36:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other336.2417 R21 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9903
dc.description.abstractThe study is based on the tax culture that the merchants of the model market have, based on the informality that their businesses have and the lack of tax information that the merchants have, to be able to have a formal company, therefore the study used a methodology Descriptive quantitative, non-experimental cross-sectional design used a population of 20 merchants from the 2023 model market. The study identifies that for the majority of participants the dimensions such as coercion, tax awareness, taxpayer information, access to tax administration services, tax knowledge, cost of formalization and bureaucracy, are perceived as good, the study concludes: that there is a significant relationship between coercion and informality, that there is a significant relationship between tax awareness and informality, that there is a significant relationship between taxpayer information and informality , that there is a significant relationship between access to tax administration services and the informality of merchants in the Modelo market, year 2023.en_US
dc.description.abstractEl estudio se basa en la cultura tributaria que tiene los comerciantes del mercado modelo, basándose en la informalidad que tienen sus negocios y a la falta de información tributaria que tiene los comerciantes, para poder contar con una empresa formal, por ello el estudio utilizo una metodología cuantitativa descriptiva, el diseño no experimental transversal utilizo una población de 20 comerciantes del mercado modelo del 2023. El estudio identifica que para la mayoría de participantes las dimensiones como tal coerción, conciencia tributaria, información al contribuyente, acceso a servicios de la administración tributaria, conocimiento tributario, costo de formalización y burocracia, se perciben como buenos, el estudio concluye: que existe relación significativa entre coerción y la informalidad, que existe relación significativa entre conciencia tributaria y la informalidad, que existe relación significativa entre información al contribuyente y la informalidad, que existe relación significativa entre acceso a servicios de administración tributaria y la informalidad de los comerciantes del mercado Modelo, año 2023.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTributaciónes_PE
dc.subjectCulturales_PE
dc.subjectEvasión tributariaes_PE
dc.subjectSector informales_PE
dc.subjectComercianteses_PE
dc.subjectMercados de productos básicoses_PE
dc.titleCultura tributaria e informalidad de los comerciantes del mercado modelo de Iquitos, 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineContabilidades_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias Económicas y de Negocioses_PE
thesis.degree.nameContador(a) Público(a)es_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.02.01es_PE
renati.author.dni73266330
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1473-5599
renati.advisor.dni05410986
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline411026es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorBalbuena Hernández, José Ricardo
renati.jurorRamirez Cerván, Juan Carlos
renati.jurorYoung Gonzales, José Ricardo
dc.publisher.countryPEes_PE


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