La comprensión de textos narrativos y expositivos en estudiantes de quinto grado de secundaria de la Institución Educativa Mariscal Oscar Raymundo Benavides, Iquitos 2022
Abstract
This research has the description of Text Comprehension of narrative and expositive text level in students from the fifth grade of secondary education of Mariscal Oscar Raymundo Benavides School, Iquitos 2022 as a central topic. It has a qualitative approach and the methodology is descriptive-simple, O x1, x2. The population of this study were 358 students from morning and afternoon time in total. To measure the reading comprehension from narrative and expositive texts, questionnaire as an instrument was used. According with the results, there are issues with the learning of reading comprehension of written texts; they are persisting. 30.81% of students have problems with the comprehension of narrative texts and 48.64% students have problems with comprehension of expositive texts; most of the majority of students are in pre beginner and beginner level. The research work concludes that even though there is a slight difference between the comprehension of narrative and expositive texts, both of them are under the expected level. La presente investigación tuvo como objetivo describir la comprensión lectora de textos narrativos y expositivos en los estudiantes del quinto grado de secundaria de la Institución Educativa Mariscal Oscar Raymundo Benavides, Iquitos 2022. Es de enfoque cualitativo y diseño descriptivo simple O x1, x2. La población de estudio estuvo conformada por un total de 358 estudiantes, turnos, mañana y tarde. Para medir la comprensión lectora de textos narrativos y expositivos se utilizó el instrumento cuestionario. Los resultados obtenidos señalan que persisten las dificultades en comprender textos escritos. El 30.81% tiene problemas para comprender textos narrativos y el 8.64%, para comprender textos expositivos, concentrándose la mayor cantidad de estudiantes en los niveles de reinicio e inicio. La investigación concluye que a pesar de existir una ligera diferencia entre la comprensión de textos narrativos y expositivos, en ambos casos están por debajo del nivel esperado.
Collections
- Tesis [322]