Inteligencia emocional y habilidades sociales en niños de instituciones educativas del nivel inicial zona urbana ciudad de Caballococha 2022
Abstract
Relating social skills and emotional intelligence in five-year-old students in the initial stage in three educational institutions of Caballococha was the relevant objective of the research. A relational study was carried out using a crosssectional, field and bivariate design, where 120 children were observed using observation guides validated by experts. The results revealed a high and positive relationship (Pearson correlation coefficient rxy = 0.880) between the variables studied. This finding suggests that as emotional intelligence characteristics increase, students’ social skills improve. The results of the Kolmogorov-Smirnov tests indicate that the variables of emotional intelligence and social skills do not follow a normal distribution in the sample studied. In addition, the Student’s t-test revealed a significant relationship (p<0.05) between them, confirming the hypothesis of the study and having important implications for the educational field because it underlines the need to design pedagogical interventions that foster the variables investigated in children from an early age. Relacionar las habilidades sociales e inteligencia emocional en alumnos de cinco años en etapa inicial en tres instituciones educativas de Caballococha fue el objetivo relevante de la investigación. Se llevó a cabo un estudio relacional utilizando un diseño transversal, de campo y bivariado, donde se observaron 120 niños utilizando guías de observación validadas por expertos. Los resultados revelaron una relación alta y positiva (coeficiente de correlación de Pearson rxy = 0,880) entre las variables estudiadas. Este hallazgo sugiere que a medida que las características de inteligencia emocional aumentan, mejoran las habilidades sociales de los niños. Los resultados de las pruebas de Kolmogórov-Smirnov indican que las variables de inteligencia emocional y habilidades sociales no siguen una distribución normal en la muestra estudiada. Además, el análisis de t de Student reveló una relación significativa (p<0,05) entre ellas, por lo que se confirma la hipótesis del estudio y tiene implicaciones importantes para el campo educativo porque subraya la necesidad de diseñar intervenciones pedagógicas que fomenten las variables investigadas en los niños desde una edad temprana.
Collections
- Tesis [225]