Estrategia del plan lector y la comprensión lectora en niños de la Institución Educativa Inicial N° 160 Mi Primer Aprendizaje, Caballococha 2022
Abstract
The objective of this study was to determine the level of relationship between the application of reading plan strategies and reading comprehension in the children of the Initial Educational Institution No. 160 "My First Learning" in Caballococha during the year 2022. The focus of the Research is quantitative, relational in nature, and the relevant scope is established as non-experimental, correlational and transectional. The most appropriate design for this study is non-experimental research. The total population (N) consists of 78 children belonging to the institution. A sample size equal to the population size was chosen due to practical considerations. Data collection was carried out through observation, using an observation guide as a tool, as well as questionnaires that were previously validated by experts. The results obtained through the correlation test indicate a value of Kendall's Tau_b correlation of 0.059 and Spearman's Rho correlation of 0.072. In conclusion, therefore, the research hypothesis is rejected “There is no relationship between the application of strategies of the reading plan has a significant relationship in reading comprehension in the children of the Initial Educational Institution N°160 “My First Learning” Caballococha 2022”. El objetivo de este estudio fue determinar el nivel de relación entre la aplicación de estrategias del plan lector y la comprensión lectora en los niños de la Institución Educativa Inicial N°160 "Mi Primer Aprendizaje" en Caballococha durante el año 2022. El enfoque de la investigación es de naturaleza cuantitativa, relacional, y el alcance relevante se establece como no experimental, correlacional y transeccional. El diseño más adecuado para este estudio es la investigación no experimental. La población total (N) consta de 78 niños pertenecientes a la institución. Se optó por un tamaño de muestra igual al tamaño de la población debido a consideraciones prácticas. La recolección de datos se llevó a cabo mediante la observación, utilizando una guía de observación como herramienta, así como cuestionarios que fueron validados previamente por expertos. Los resultados obtenidos a través de la prueba de correlación indican un val valor de la correlación de Tau_b de Kendall de 0,059 y la correlación de Rho de Spearman de 0.072. En conclusión, Por lo tanto, se rechaza la hipótesis de investigación “No existe relación entre la aplicación de estrategias del plan lector tiene relación significativa en la comprensión lectora en los niños de la Institución Educativa Inicial N°160 “Mi Primer Aprendizaje” Caballococha 2022”.
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- Tesis [225]