Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorRamirez Lavi, Gilda Lety
dc.date.accessioned2024-07-11T17:19:26Z
dc.date.available2024-07-11T17:19:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.153 R21 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10272
dc.description.abstractThe purpose of this study was to know the relationship between the academic performance of students in mathematics in the fifth cycle of primary education and their level of self-esteem. This is a non-experimental, quantitative, cross-sectional, descriptive-correlational study. The population was made up of eighty-five students in the fifth cycle of primary school, and the sample was census-based. A registration form was used as an instrument and documentary analysis was used as a technique for the Academic Performance variable, while the Coopersmith questionnaire was used for the Self-esteem variable. Statistical graphs were used to analyze the averages and percentages of the data tables. The students in the sample have low self-esteem and their academic performance is still developing, according to the data. The following conclusions were the most pertinent: By using a non-parametric test of free Chi-square distribution with two degrees of freedom and a significance level of 0.01 in fifth cycle students of the Primary Educational Institution No. 61023- Nauta, The study hypothesis was confirmed that there is a statistically significant relationship between self-esteem and academic performance in the area of mathematics.en_US
dc.description.abstractEl propósito de este estudio fue conocer la relación entre el rendimiento académico de los estudiantes en matemáticas del quinto ciclo de educación primaria y su nivel de autoestima. Se trata de un estudio no experimental, cuantitativo, transversal, descriptivo-correlacional. La población estuvo compuesta por ochenta y cinco alumnos del quinto ciclo de la escuela primaria, y la muestra fue censal. Se utilizó como instrumento un formulario de registro y como técnica el análisis documental para la variable Rendimiento Académico, mientras que para la variable Autoestima se empleó el cuestionario de Coopersmith. Se utilizaron gráficos estadísticos para analizar los promedios y porcentajes de las tablas de datos. Los estudiantes de la muestra tienen baja autoestima y su rendimiento académico aún está en desarrollo, según los datos. Las siguientes conclusiones fueron las más pertinentes: Mediante el uso de una prueba no paramétrica de distribución libre Chi-cuadrado con dos grados de libertad y un nivel de significancia de 0.01 en estudiantes de quinto ciclo de la Institución Educativa Primaria No. 61023- Nauta, se confirmó la hipótesis del estudio de que existe una relación estadísticamente significativa entre la autoestima y el rendimiento académico en el área de matemáticas.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAutoestimaes_PE
dc.subjectRendimiento escolares_PE
dc.subjectMatemáticases_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.subjectEscuelas públicases_PE
dc.titleAutoestima y rendimiento académico del área de matemática en estudiantes del quinto ciclo de educación primaria de la Institución Educativa N° 61023 Rosa Licenia Vela, Nauta 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05711104
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Mera de Fababa, Nilda Manuela
renati.jurorReategui Macedo, Keither
renati.jurorMurrieta Vasquez, Pedro
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess