Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorAricari Ríos, Reyna Rosa
dc.date.accessioned2024-08-12T15:28:56Z
dc.date.available2024-08-12T15:28:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.0111 A71 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10355
dc.description.abstractThe relationship between family behavior and comprehensive development in children at the Initial Educational Institution No. 765 Santa Isabel de Pichana Pebas Ramón Castilla in the year 2023 was the main objective of the research. For this purpose, a relational, bivariate, cross-sectional, and field methodology was adopted. The study units were the children of the educational institution, with a population and sample of 70 of them. Instruments for data collection were validated, consisting of two observation guides, applied through the observation technique. The results revealed a moderate, direct, and positive correlation between both variables, supported by a Pearson correlation coefficient (rxy= 0.522). This suggests that as family behavior improves, so does the comprehensive development of children, as evidenced by a positive linear trend in the scatterplot.en_US
dc.description.abstractLa relación entre la conducta familiar y el desarrollo integral en niños de la Institución Educativa Inicial N° 765 Santa Isabel de Pichana Pebas Ramón Castilla en el año 2023 fue el objetivo principal de la investigación. Para tal fin se adoptó como metodología: tipo relacional, bivariado, transversal y de campo. Las unidades de estudio fueron los niños de la institución educativa, siendo la población y muestra de 70 de ellos. Se validaron instrumentos para recolectar datos, los cuales fueron dos guías de observación, aplicados mediante la técnica de observación. Los resultados obtenidos revelaron una correlación moderada, directa y positiva entre ambas variables, respaldada por un coeficiente de correlación de Pearson (rxy= 0.522). Este resultado sugiere que a medida que la conducta familiar mejora, también lo hace el desarrollo integral de los niños, como se observa en el diagrama de dispersión donde se evidencia una tendencia lineal positiva.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDesarrollo integradoes_PE
dc.subjectRelaciones familiareses_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.titleConducta familiar y desarrollo integral en niños de la Institución Educativa Inicial N° 765 Santa Isabel de Pichana Pebas Ramón Castilla 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni47269977
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorPizango Paima, Rusel Americo
renati.jurorCuipal Torres, Julio Segundo
renati.jurorLopez Alvarado, Linda Priscilla
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess