Show simple item record

dc.contributor.advisorGuevara Torres, Fernando
dc.contributor.authorIzquierdo Ferreyra, Jhaneska Viviana
dc.date.accessioned2024-09-05T18:01:26Z
dc.date.available2024-09-05T18:01:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other370.1523 I99 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10441
dc.description.abstractThe general objective of the study is to explain the relationship that exists between family child abuse and significant learning in children in the first grade of Primary I.E.I.P.S.C. N° 601582 Agustín Rivas Vásquez, Fernando Lores District[1]Tamshiyacu 2022; The applied type of research was used, as a cross-sectional correlational design; population of 297 and a sample of 50 students from the I.E.I.P.S.C. Agustín Rivas Vásquez, the instruments were two questionnaire surveys to collect the data, the study presents as a result, after having verified with Kendall's Tau-b coefficient where its calculated value was 0.217 and its approximate significance of 0.035 (p < 0.05), interpreting that as the level of significant learning increases, the level of child abuse decreases; At a significance level of 5%, it is concluded that there is a statistically significant relationship between family child abuse and significant learning in children in the first grade of primary school, Agustín Rivas Vásquez Educational Institution. The general hypothesis posed in the investigation.en_US
dc.description.abstractEl estudio presenta como objetivo general, explicar la relación que existe entre el maltrato infantil familiar con el aprendizaje significativo en niños del primer grado de Primaria I.E.I.P.S.C. N° 601582 Agustín Rivas Vásquez, Distrito de Fernando Lores-Tamshiyacu 2022; se utilizó el tipo de investigación el aplicado, como diseño el correlacional de tipo transversal; población de 297 y una muestra de 50 estudiantes de la I.E.I.P.S.C. Agustín Rivas Vásquez, los instrumento fueron dos encuestas cuestionarios para recoger los datos, el estudio presenta como resultado, a partir de haber comprobado con el coeficiente Tau-b de Kendall donde su valor calculado fue de 0,217 y su significación aproximada de 0,035 (p < 0,05), interpretándose como que conforme el nivel de aprendizaje significativo se incrementa el nivel de maltrato infantil disminuye; a un nivel de significancia del 5%, se concluye, que existe relación estadísticamente significativa entre el maltrato infantil familiar y el aprendizaje significativo en los niños del primer grado de primaria, institución Educativa Agustín Rivas Vásquez. Quedando demostrada la hipótesis general planteada en la investigación.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAprendizaje significativoes_PE
dc.subjectMaltrato infantiles_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleMaltrato infantil familiar y aprendizaje significativo en niños del primer grado de primaria de I.E.P.S.C. N° 601582 Agustín Rivas Vásquez, distrito de Fernando Lores Tamshiyacu 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni76273568
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0466-7315
renati.advisor.dni05204041
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorPizango Paima, Rusel Americo
renati.jurorGarcia Maldonado, Rogelia Socorro
renati.jurorRios Ramirez, Roger Ricardo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess