Disciplina escolar y ludopatía en estudiantes del quinto ciclo de la Institución Educativa Nivel Primaria N° 601582 Agustín Rivas Vásquez Tamshiyacu Fernando Lores Tenazoa, Maynas 2023
Abstract
The study aimed to establish a relationship between school discipline and ludopathy among fifth-grade students at the primary level Institution N° 601582 Agustín Rivas Vásquez in Tamshiyacu, Fernando Lores Tenazoa, in 2023. The methodology employed was a non-experimental, cross-sectional, field-based, bivariate, and relational design. The target population consisted of 134 fifth-grade students, for whom a census sampling was conducted, utilizing surveys and questionnaires as data collection methods. The results revealed a significant relationship between school discipline and ludopathy, supported by Kendall's Tau-b statistic, which yielded a calculated value of -0.510 with an approximate significance of 0.001 (p p<0.05). This suggests that a high level of school discipline is significantly associated with a notable decrease in ludopathy among primary school students at the Institution N° 601582 Agustín Rivas Vásquez in Tamshiyacu. In conclusion, the primary findings indicate that fostering school discipline can positively contribute to the prevention and reduction of ludopathy among primary school students. El estudio tuvo como objetivo relacionar la disciplina escolar y la ludopatía entre los estudiantes del quinto ciclo de la Institución Educativa de nivel primaria N° 601582 Agustín Rivas Vásquez en Tamshiyacu, Fernando Lores Tenazoa, en el 2023. Se empleó como metodología, un diseño no experimental, transversal, de campo, bivariado y relacional. La población de interés estuvo constituida por 134 estudiantes del quinto ciclo, para los cuales se realizó un muestreo censal, aplicando encuestas y cuestionarios como método de recolección de datos. Los resultados revelaron una relación significativa entre la disciplina escolar y la ludopatía, respaldada por el estadístico Tau-b de Kendall, que obtuvo un valor calculado de -0,510 con una significación aproximada de 0,001 (p<0,05). Esto sugiere que existe un nivel bueno de disciplina escolar asociado de manera significativa con una disminución notable de la ludopatía entre los estudiantes de primaria de la Institución Educativa N° 601582 Agustín Rivas Vásquez de Tamshiyacu. En conclusión, los principales hallazgos indican que el fomento de la disciplina escolar puede contribuir positivamente a la prevención y reducción de la ludopatía en estudiantes de primaria
Collections
- Tesis [118]