Show simple item record

dc.contributor.advisorChucos Calixto, Walter Luis
dc.contributor.authorBardales Navarro, Brigitte
dc.date.accessioned2024-12-18T13:23:32Z
dc.date.available2024-12-18T13:23:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other371.5 B23 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/10774
dc.description.abstractThe study aimed to establish a relationship between school discipline and ludopathy among fifth-grade students at the primary level Institution N° 601582 Agustín Rivas Vásquez in Tamshiyacu, Fernando Lores Tenazoa, in 2023. The methodology employed was a non-experimental, cross-sectional, field-based, bivariate, and relational design. The target population consisted of 134 fifth-grade students, for whom a census sampling was conducted, utilizing surveys and questionnaires as data collection methods. The results revealed a significant relationship between school discipline and ludopathy, supported by Kendall's Tau-b statistic, which yielded a calculated value of -0.510 with an approximate significance of 0.001 (p p<0.05). This suggests that a high level of school discipline is significantly associated with a notable decrease in ludopathy among primary school students at the Institution N° 601582 Agustín Rivas Vásquez in Tamshiyacu. In conclusion, the primary findings indicate that fostering school discipline can positively contribute to the prevention and reduction of ludopathy among primary school students.en_US
dc.description.abstractEl estudio tuvo como objetivo relacionar la disciplina escolar y la ludopatía entre los estudiantes del quinto ciclo de la Institución Educativa de nivel primaria N° 601582 Agustín Rivas Vásquez en Tamshiyacu, Fernando Lores Tenazoa, en el 2023. Se empleó como metodología, un diseño no experimental, transversal, de campo, bivariado y relacional. La población de interés estuvo constituida por 134 estudiantes del quinto ciclo, para los cuales se realizó un muestreo censal, aplicando encuestas y cuestionarios como método de recolección de datos. Los resultados revelaron una relación significativa entre la disciplina escolar y la ludopatía, respaldada por el estadístico Tau-b de Kendall, que obtuvo un valor calculado de -0,510 con una significación aproximada de 0,001 (p<0,05). Esto sugiere que existe un nivel bueno de disciplina escolar asociado de manera significativa con una disminución notable de la ludopatía entre los estudiantes de primaria de la Institución Educativa N° 601582 Agustín Rivas Vásquez de Tamshiyacu. En conclusión, los principales hallazgos indican que el fomento de la disciplina escolar puede contribuir positivamente a la prevención y reducción de la ludopatía en estudiantes de primariaes_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDisciplina escolares_PE
dc.subjectLudopatíaes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleDisciplina escolar y ludopatía en estudiantes del quinto ciclo de la Institución Educativa Nivel Primaria N° 601582 Agustín Rivas Vásquez Tamshiyacu Fernando Lores Tenazoa, Maynas 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05417734
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8399-0545
renati.advisor.dni05359833
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Mera de Fababa, Nilda Manuela
renati.jurorReategui Macedo, Keither
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess