Conductas prosociales y habilidades sociales en estudiantes de la Institución Educativa Inicial 60333 San Sebastián, Mariscal Ramón Castilla 2023
Abstract
The purpose of the study was to determine the relationship that exists between prosocial behaviors and social skills in initial level students of the educational institution 60333 San Sebastián de Ramón Castilla. The study was guided by a basic quantitative approach of correlational scope and non-experimental transectional design. It included a sample population of 132 students, to whom the prosocial behavior scale and the social skills scale were applied. According to the results obtained, it has been established that the correlation between prosocial behaviors and social skills is notable and substantial, with a Kendall's Tau-B index of 0.654. Furthermore, a significant correlation is observed between the dimensions of helping (Kendall's Tau-B of 0,588), compassion (Kendall's Tau-B of 0.636), defense (Kendall's Tau-B of 0,689) and sharing (Kendall's Tau-B of 0.689). Kendall of 0,604) and social skills. It was concluded that, in the initial level students of the educational institution analyzed, there is a significant correlation between prosocial behaviors and social skills. El propósito del estudio fue determinar la relación que existe entre las conductas prosociales y las habilidades sociales en los estudiantes de nivel inicial de la institución educativa 60333 San Sebastián de Ramón Castilla. El estudio fue orientado por un enfoque cuantitativo de tipo básica de alcance correlacional y de diseño no experimental transeccional. Incluyó una población muestra de 132 estudiantes, a quienes se les aplicó la escala de conducta prosocial y la escala de habilidades sociales. Según los resultados obtenidos, se ha establecido que la correlación entre comportamientos prosociales y habilidades sociales es notable y sustancial, con un índice Tau-B de Kendall de 0,654. Además, se observa una correlación significativa entre las dimensiones de ayuda (Tau-B de Kendall de 0,588), compasión (Tau-B de Kendall de 0,636), defensa (Tau-B de Kendall de 0,689) y compartir (Tau-B de Kendall de 0,604) y las habilidades sociales. Se concluyó que, en los estudiantes de nivel inicial de la institución educativa analizada, hay una correlación significativa entre las conductas prosociales y las habilidades sociales.
Collections
- Tesis [247]