Calidad de servicio y satisfacción de los comensales del comedor universitario en la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana – Iquitos 2024
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Date
2024Author
Marín Pérez, Stefany Priscila
Santillan Solano, Mabel de Fatima
Metadata
Show full item recordAbstract
The satisfaction of diners in the university dining room of the National University of the Peruvian Amazon plays a fundamental role in the performance of students, since it is closely linked to their satisfaction and well being. The following research work aimed to determine the relationship between quality of service and satisfaction of the diners of the university dining room at the National University of the Peruvian Amazon -Iquitos 2024. The methodology of the present study concerns the type of descriptive, correlational and transversal research. . The population consisted of 300 students and the sample was 169 students. For the purpose of evaluating quality, the questionnaire adapted from the SERVQUAL model and a questionnaire on the satisfaction of diners in the university cafeteria were used as an instrument. To determine the relationship between the study variables, the Spearman Rho Correlation Coefficient statistical test was used, with a confidence level of 0.05. The results on quality show that 74.56% of students perceive the quality of the service as good, 21.89% as average and only 3.55% as bad. Regarding satisfaction, it was found that 64.50% perceived high satisfaction, 31.36% perceived average satisfaction, and only 4.14% perceived low satisfaction. It is concluded that there is a direct relationship between the study variables with a moderate degree of relationship. La satisfacción de los comensales en el comedor universitario de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana desempeña un papel fundamental en el desempeño de los estudiantes, ya que está estrechamente vinculada a su satisfacción y bienestar. El siguiente trabajo de investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre calidad de servicio y satisfacción de los comensales del comedor universitario en la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana –Iquitos 2024. La metodología del presente estudio concierne al tipo de investigación descriptiva, correlacional y transversal. La población estuvo constituida por 300 estudiantes y la muestra fue de 169 estudiantes. Para el propósito de evaluar la calidad se utilizó como instrumento el cuestionario adaptado del modelo SERVQUAL y cuestionario sobre la satisfacción de los comensales del comedor universitario. Para determinar la relación existente entre las variables de estudio, se hizo uso de la prueba estadística Coeficiente de Correlación Rho de Spearman, con un nivel de confianza al 0.05. Los resultados sobre calidad muestran que el 74.56% de estudiantes perciben la calidad del servicio como buena, un 21.89% como regular y solo el 3.55% como mala. En cuanto a la satisfacción se encontró que el 64.50% percibió una alta satisfacción, 31.36% de forma media y solamente el 4.14% de manera baja. Se concluye que sí existe relación directa entre las variables de estudio con un grado de relación moderado.
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- Tesis [243]