Estilos de crianza parental y autonomía en niños de la Institución Educativa Inicial N° 529 San José, Iquitos 2024
Abstract
The purpose of this research was to determine the association between parenting styles and autonomy in children at the educational institution 529 San José, Iquitos 2024. The sample consisted of 222 children. The research follows a quantitative approach, basic level, non-experimental, and relational design. The results indicated a significant association between the study variables, with a p-value < 0.01 < α = 0.05, and the strength of this association was determined using Kendall's Tau-B statistic (τ = 0.561), indicating a moderate level. These results suggest that the parenting styles practiced by the parents are connected to the children's performance in autonomy. It was concluded that there is a positive and significant relationship between the variables of parenting styles and the autonomy of the study participants. El propósito de esta investigación fue determinar la asociación entre los estilos de crianza parental y autonomía en niños de la institución educativa inicial 529 San José, Iquitos 2024. La muestra estuvo constituida por 222 niños. La investigación pertenece al enfoque cuantitativo, de nivel básico, diseño correlacional con enfoque transversal. Como resultado se obtuvo que existe asociación significativa entre las variables del estudio al obtener un p-valor<0,01<α=0,05; cuya fuerza se determinó con el estadístico Tau-B de Kendall (=0,561) valor de nivel moderado. Estos resultados sugieren que los estilos de crianza que realizan los padres de familia tienen conexión con el desempeño en la autonomía de sus hijos. Se concluyó que existe una relación positiva y significativa entre las variables estilos de crianza y la autonomía de los participantes del estudio.
Collections
- Tesis [247]