Show simple item record

dc.contributor.advisorGuevara Torres, Fernando
dc.contributor.authorManihuari Perez, Natalia Geraldine
dc.date.accessioned2025-02-21T17:27:01Z
dc.date.available2025-02-21T17:27:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.82 M22 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11066
dc.description.abstractThe purpose of this research was to determine the association between parenting styles and autonomy in children at the educational institution 529 San José, Iquitos 2024. The sample consisted of 222 children. The research follows a quantitative approach, basic level, non-experimental, and relational design. The results indicated a significant association between the study variables, with a p-value < 0.01 < α = 0.05, and the strength of this association was determined using Kendall's Tau-B statistic (τ = 0.561), indicating a moderate level. These results suggest that the parenting styles practiced by the parents are connected to the children's performance in autonomy. It was concluded that there is a positive and significant relationship between the variables of parenting styles and the autonomy of the study participants.en_US
dc.description.abstractEl propósito de esta investigación fue determinar la asociación entre los estilos de crianza parental y autonomía en niños de la institución educativa inicial 529 San José, Iquitos 2024. La muestra estuvo constituida por 222 niños. La investigación pertenece al enfoque cuantitativo, de nivel básico, diseño correlacional con enfoque transversal. Como resultado se obtuvo que existe asociación significativa entre las variables del estudio al obtener un p-valor<0,01<α=0,05; cuya fuerza se determinó con el estadístico Tau-B de Kendall (=0,561) valor de nivel moderado. Estos resultados sugieren que los estilos de crianza que realizan los padres de familia tienen conexión con el desempeño en la autonomía de sus hijos. Se concluyó que existe una relación positiva y significativa entre las variables estilos de crianza y la autonomía de los participantes del estudio.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAutonomíaes_PE
dc.subjectCrianza del niñoes_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.titleEstilos de crianza parental y autonomía en niños de la Institución Educativa Inicial N° 529 San José, Iquitos 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni71099533
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0466-7315
renati.advisor.dni05204041
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMiranda Saucedo, Tomas Francisco
renati.jurorIsuiza Mozombite, Olga
renati.jurorOyarse Sangama, Lady Diane
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess