Educación financiera y su relación con la capacidad de ahorro en el asentamiento humano 8 de mayo, Contamana 2024
Abstract
This research study aimed to determine the relationship between financial education and savings capacity in the Human Settlement 8 de Mayo, Contamana 2024. The research was carried out under an applied approach, with a non-experimental design of descriptive-correlational level. The study population consisted of 1,285 inhabitants, who provided valuable information through the application of surveys. The results show that financial education is rated as regular with 30%, this is due to the indecision shown by the respondents in several aspects: long-term goals, knowledge of savings accounts and credit operations. On the other hand, the savings capacity was rated as regular, obtaining 31%. This result is due to the fact that the respondents indicated that they sometimes plan their personal expenses. In short, a coefficient of 0.875 was demonstrated, indicating a positive and very strong relationship between financial education and savings capacity, with statistical significance less than 0.001 demonstrating the significance of the relationship. Este estudio de investigación tuvo como objetivo determinar la relación entre la educación financiera y la capacidad de ahorro en el Asentamiento Humano 8 de Mayo, Contamana 2024. La investigación se llevó a cabo bajo un enfoque aplicado, con un diseño no experimental de nivel descriptivo-correlacional. La población de estudio consistió en 1,285 habitantes, quienes proporcionaron información valiosa mediante la aplicación de encuestas. Los resultados demuestran que, la educación financiera es calificado como regular con un 30%, esto se debe a la indecisión mostrada por los encuestados en varios aspectos: metas a largo plazo, conocimiento de las cuentas de ahorro y operaciones de crédito. Por otro lado, la capacidad de ahorro fue calificada como regular, obteniendo un 31%. Este resultado se debe a que los encuestados indicaron que algunas veces planifican sus gastos personales. En definitiva, se demostró un coeficiente de 0.875, indicando una relación positiva y muy fuerte entre educación financiera y capacidad de ahorro, con significancia estadística meno a 0,001 se demuestra la significancia de la relación.
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