Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorTuesta Shapiama, Rene
dc.date.accessioned2025-07-10T16:51:44Z
dc.date.available2025-07-10T16:51:44Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.other372.7 T89 2025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/11571
dc.description.abstractThis study investigated the relationship between numerical pattern recognition and mathematical problem solving in fifth-cycle students. The results showed a very high positive correlation (Spearman's Rho = 0.942**; p < 0.01), suggesting that improving skills in numerical patterns also strengthens the ability to solve mathematical problems. With a non-experimental descriptive-correlational design and quantitative approach, it was found that both variables are closely related. The population consisted of 105 students, who also constituted the study sample. As a data collection technique, a developmental test was applied, using specific questionnaires for both variables.en_US
dc.description.abstractEste estudio investigó la relación entre el reconocimiento de patrones numéricos y la resolución de problemas matemáticos en estudiantes de quinto ciclo. Los resultados mostraron una correlación positiva muy alta (Rho de Spearman = 0,942**; p < 0,01), lo que sugiere que mejorar las habilidades en patrones numéricos también fortalece la capacidad para resolver problemas matemáticos. Con un diseño no experimental descriptivo- correlacional y enfoque cuantitativo, se encontró que ambas variables están estrechamente relacionadas. La población estuvo conformada por 105 estudiantes, quienes constituyeron también la muestra del estudio. Como técnica de recolección de datos, se aplicó una prueba de desarrollo, utilizando cuestionarios específicos para ambas variables.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectMatemáticases_PE
dc.subjectSecuencias (Matemáticas)es_PE
dc.subjectResolución de problemases_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titlePatrones númericos y su relación con la resolución de problemas matemáticos en estudiantes del quinto ciclo de primaria en la institución educativa N° 60520 Miguel Grau Seminario, Nauta 2024es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni80266978
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorLopez Vasquez, Ana Rosana
renati.jurorFlores Saavedra, Rafael
renati.jurorMinez Tello, Atilio Abulio
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess