Show simple item record

dc.contributor.advisorRuiz Arévalo, Tony Richard
dc.contributor.advisorJara Ibarra, Juan de Dios
dc.contributor.authorGómez Sánchez, Jorge Luis
dc.date.accessioned2022-05-25T17:16:12Z
dc.date.available2022-05-25T17:16:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/8021
dc.description.abstractThe purpose of this research was to explain the influence of stakeholders’ participation in institutional change management of urban secondary schools at Iquitos district, 2019. The type of study was explanatory with field study, contemporary and multivariate designs. The population consisted of 869 teachers, 13,315 students, 8,311 parents, and a stratified sample with proportional allocation of 267 teachers, 373 students and 367 parents. Data gathering technique was a survey and a validated questionnaire (with a Cronbach's Alpha coefficient of 98% reliability). Results showed that 58.97% of respondents consider that the educational actors’ participation at the informative level is good. However, in its other dimensions their participation is deficient: 57.32% at advisory level. 50.73% at propositional level and 89.04% at resolution level. In conclusion, the stakeholders’ participation variable at the informative, advisory, and propositional levels has a significant influence on the institutional change management variable (p-value < ?=0.05) and the stakeholder´s participation variable at the resolution level is not statistically significant on the institutional change management variable (p-valor=0,995>0,05). The model presents a coefficient of determination of 35.6% to 49.3% with 76.8% accuracy.en_US
dc.description.abstractEsta investigación tuvo como propósito explicar la influencia de la participación de los actores educativos en la gestión de cambio institucional de las instituciones educativas secundarias urbanas del distrito de Iquitos 2019. El tipo de estudio fue explicativo, con diseño de campo contemporáneo y multivariado. La población estuvo conformada por 869 docentes, 13315 estudiantes y 8311 padres de familia y se trabajó con muestra estratificada con afijación proporcional de 267 docentes, 373 estudiantes y 367 padres de familia de 15 instituciones educativas. Se recolectó datos con la técnica de la encuesta; el instrumento fue un cuestionario (validado con un coeficiente de Alfa de Cronbach de 98%). Los resultados obtenidos mostraron que: el 58.97% de encuestados consideran que la participación de los actores educativos en el nivel informativo es buena. Sin embargo, en las otras dimensiones su participación es deficiente: 57.32% en el nivel consultivo; 50.73% en el nivel propositivo y un 89.04% en el nivel resolutivo. En conclusión, la variable participación de los actores educativos en los niveles informativo, consultivo y propositivo tiene influencia significativa en la variable gestión de cambio institucional (p-valor= 0,00< 0,05) y la variable participación de los actores educativos en el nivel resolutivo no es significativa estadísticamente en la variable gestión de cambio institucional (p-valor=0,995>0,05). El modelo presenta un coeficiente de determinación de 35,6% a 49,3%; con una precisión de 76,8%.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectAdministración educativaes_PE
dc.subjectParticipación del docentees_PE
dc.subjectCambio organizacionales_PE
dc.subjectEscuela secundariaes_PE
dc.subjectZonas urbanases_PE
dc.titleInfluencia de la participación de los actores educativos en la gestión de cambio institucional en las instituciones educativas secundarias urbanas del distrito de Iquitos 2019es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_PE
thesis.degree.disciplineMaestría en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Escuela de Postgradoes_PE
thesis.degree.nameMaestro(a) en Educación con mención en Gestión Educativaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni05348483
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2765-3661
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3151-8569
renati.advisor.dni41453982
renati.advisor.dni05397655
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline191027es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestroes_PE
renati.jurorGuzmán Cornejo, Edgar
renati.jurorIsuiza Mozombite, Olga Isuiza
renati.jurorZambrano Peña, Luis Nilo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess