Gestión del conocimiento e innovación organizacional en docentes de la Universidad Nacional de la Amazonía Peruana filial Contamana 2021
Abstract
The present study determined as an objective the relationship between knowledge management and organizational innovation in the teachers of the National University of the Peruvian Amazon - subsidiary Contamana 2021. Taking as an applied type study, descriptive level - correlational and non-experimental design. In the study, the survey was used as a technique and the questionnaire as an instrument to collect information. It is concluded that knowledge management is regular (26%) because they almost always easily identify the sources of knowledge of the institution; where, sometimes it implements training programs for teachers; also, it almost never has a system that allows it to transfer information from internal and external sources, likewise, it sometimes shares a common vision about the processes that generate competitive advantage. On the other hand, organizational innovation is rated as regular (26%) since it sometimes stimulates creativity and innovation; In addition, the goals and objectives of innovation at the university are always known and shared by all teachers; then, they always have a shared and clear vision of the university; In addition, they sometimes manage risks in the implementation processes of creative projects. Finally, it was possible to determine a significant relationship between knowledge management and organizational innovation, being corroborated by a coefficient of 0.791 and with a significance level of 0.000. El presente estudio determinó como objetivo la relación entre gestión del conocimiento e innovación organizacional en los docentes de la universidad Nacional de la Amazonia Peruana- filial Contamana 2021. Tomando como un estudio de tipo aplicada, nivel descriptiva – correlacional y diseño no experimental. En el estudio se empleó a la encuesta como técnica y como instrumento el cuestionario para recaudar la información. Se concluye que, la gestión del conocimiento, es regular (26%) debido que casi siempre identifican fácilmente las fuentes de conocimiento de la institución; donde, a veces implementa programas de capacitación para los docentes; también, casi nunca tiene un sistema que le permite transferir información de fuentes internas como externas, asimismo, a veces comparte una visión común acerca de los procesos que generan ventaja competitiva. Por otra parte, la innovación organizacional es calificada como regular (26%) ya que a veces estimula la creatividad y la innovación; además, las metas y objetivos de innovación en la universidad siempre son conocidos y compartidos por todos los docentes; luego, siempre tienen una visión compartida y clara de la universidad; además, a veces gestionan los riesgos en los procesos de implementación de proyectos creativos. Finalmente, se logró determinar una relación significativa entre la gestión del conocimiento e innovación organizacional, siendo corroborada por un coeficiente de 0.791 y con una significancia al nivel 0.000.
Collections
- Tesis [233]