Gastos de abastecimiento e inversión y demanda universitaria en las facultades de la UNAP durante el periodo 2015 - 2019
Abstract
Higher education in Peru, especially in public universities, undertakes a new challenge, within the framework of Law N ° 30220 - Which is the so-called "New University Law" aims to undertake a new quality prospect with a main focus on scientific research through continuous improvement of educational quality with the production of knowledge and development of technologies; However, public university education faces a budgetary restriction in terms of investment and supply expenses.
This study seeks to determine the relationship between investment and supply spending and university demand at the National University of the Peruvian Amazon, as well as to determine the relationship of this investment spending with other fundamental determinants of university demand, such as the number of of graduates, university welfare and the number of teachers, this is done through a methodology of non-experimental nature, quantitative and correlational design, specifically a multiple linear regression model is used, in a sample of 21,552 applicants. In this study, we find that an increase of one unit in university demand at UNAP increases investment and supply spending by approximately 237 soles, in the same way we demonstrate the requirement of a positive and significant relationship between supply spending and supply. university, the number of graduates, the number of teachers and university welfare, concluding that in order to increase the number of quality professionals that are integrated into society and the university demand by the population, it is necessary to increase investment in the university, in order to provide better quality of teaching and well-being to future professionals. La educación superior en el Perú, sobre todo en las universidades públicas, emprende un nuevo desafío, dentro del marco de la Ley N° 30220 – Que es la denominada “Nueva ley Universitaria” pretende emprender un nuevo prospecto de calidad con un enfoque principal en la investigación científica mediante un mejoramiento continuo de la calidad educativa con producción de conocimiento y desarrollo de tecnologías; sin embargo la educación pública universitaria enfrenta una restriccion presupuestal en cuanto a gastos de inversión y abastecimiento.
Este estudio busca determinar la relación entre el gasto en inversión y abastecimiento y la demanda universitaria en la Universidad Nacional de la Amazonia Peruana, así como también, determinar la relación de este gasto en inversión con otros determinantes fundamentales de la demanda universitaria, como el número de egresados, el bienestar universitario y el número de docentes, esto se realiza mediante una metodología de naturaleza no experimental, de tipo cuantitativa y de diseño correlacional, en específico se utiliza un modelo de regresión lineal multiple, en una, muestra de 21,552 postulantes. En este estudio, encontramos que un incremento de una unidad en la demanda universitaria en la UNAP, incrementa el gasto de inversión y abastecimiento en aproximadamente 237 soles, de igual forma demostramos la exigencia de una relación positiva y significativa del gasto de abastecimiento y la oferta universitaria, el número de egresados, el número de docentes y el bienestar universitario, concluyendo que para incrementar el número de profesionales de calidad que se integran a la sociedad y la demanda universitaria por parte de la población, es necesario incrementar la inversión en la universidad, con el fin de brindar mejor calidad de enseñanza y bienestar a los futuros profesionales.
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