Cultura financiera y uso de los productos financieros en los comerciantes del mercado Belén Iquitos año 2022

Abstract

The general objective of the study was: to determine the relationship between financial culture and use of financial products in the merchants of the Belen Iquitos Market year 2022, applied research was chosen, descriptive level - correlational, with a non-experimental design, 277 merchants were included as a population, to whom the survey technique and the questionnaire were applied as an instrument in order to obtain accurate data. Concluding that, the financial culture is at an average level (26%), this is because they never analyze their ability to pay before acquiring a loan; also, that sometimes they usually negotiate the interest rate of the loans you request; On the other hand, the use of financial products in traders is occasionally (25%) because you have sometimes opened a time deposit account to save a capital; Also, financial institutions sometimes offer protection insurance for card security. Finally, a coefficient of 0.770 (considerable positive) and a bilateral significance of 0.000 were contrasted, which means that there is a significant relationship between financial culture and use of financial products in the merchants of the Belen Iquitos Market year 2022.
En el estudio se tuvo como objetivo general: determinar la relación entre la cultura financiera y uso de los productos financieros en los comerciantes del Mercado Belén Iquitos año 2022, se optó por una investigación de tipo aplicada, nivel descriptivo – correlacional, con un diseño no experimental, se incluyó como muestra a 277 comerciantes, a quienes se les aplicó la técnica de la encuesta y el cuestionario como instrumento con el propósito de conseguir datos precisos. Concluyéndose que, la cultura financiera se encuentra en un nivel medio (26%), esto se debe a que nunca analizan su capacidad de pago antes de adquirir un préstamo; también, que a veces suelen negociar la tasa de interés de los créditos que solicita; por otro lado, el uso de los productos financieros en los comerciantes es ocasionalmente (25%) debido a que a veces ha abierto una cuenta de depósito a plazo fijo para ahorrar un capital; también, las entidades financieras a veces ofrecen seguro de protección para la seguridad de las tarjetas. Por último, se contrasto un coeficiente de 0,770 (positiva considerable) y una significancia bilateral de 0.000, lo cual quiere decir que existe una relación significativa entre la cultura financiera y uso de los productos financieros en los comerciantes del mercado Belén 2022.

Description

Keywords

Sistema financiero, Créditos personales, Conocimiento, Servicios financieros

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Creative Commons license

Except where otherwised noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess