Conflicto cognitivo y el aprendizaje de personal social en los niños de la Institución Educativa Inicial N° 710 Divino Niño Jesús, Nauta 2022
Abstract
The purpose of the present investigation was to determine the relationship that exists between cognitive conflict and social personal learning in the children of the Initial Educational Institution N°710 Divino Niño Jesús Nauta 2022, the methodology used was the quantitative approach, under the design non-experimental cross-sectional correlational; The sample was made up of 62 children under a non-probabilistic system. To collect the information, the survey was used as a technique and the questionnaire as an instrument. Regarding the cognitive conflict variable, the descriptive results of the dimension gathering prior knowledge were dominated by the inadequate level with 45.2% and in the cognitive imbalance dimension, the inadequate level stood out with 54.8%; Likewise, in the variable learning of social personnel, in the dimension builds their identity, the level in process prevailed with 58.1%; the dimension coexists and participates democratically in the search for the common good stood out with 56.5% at the process level and in the dimension builds one's identity as a human person, loved by God, dignified, free and transcendent, the level in process predominated with 41. 9%; and when establishing the relationship between the variables cognitive conflict and social personal learning, a significant correlation was found with a p-value of 0.000 less than 0.05, which allows accepting the alternative hypothesis, there is a significant correlation between cognitive conflict and learning of social personnel in the children of the Initial Educational Institution N°710 Divino Niño Jesús de Nauta 2022. El propósito del presente estudio fue determinar la relación existente entre el conflicto cognitivo y el aprendizaje de personal social en los niños de la Institución Educativa Inicial N°710 Divino Niño Jesús Nauta 2022, la metodología utilizada corresponde al enfoque cuantitativo, bajo el diseño no experimental transversal correlacional; cuya muestra la conformaron 62 niños bajo un sistema no probabilístico. Para recopilar la información se utilizó la observación como técnica y la guía de observación como instrumento. Respecto a la variable conflicto cognitivo los resultados descriptivos de la dimensión recojo de saberes previos predominó el nivel poco adecuado con 45,2% y en la dimensión desequilibrio cognitivo destaca el nivel poco adecuado con 54,8%; así mismo en la variable aprendizaje de personal social, en la dimensión construye su identidad, prevaleció el nivel en proceso con 58,1%; la dimensión referida a la convivencia y participación democrática en la búsqueda del bien común destacó con 56,5% en el nivel proceso y en la dimensión construye su identidad como persona preponderó el nivel en proceso con 41,9%; y al establecer la relación entre el conflicto cognitivo y el aprendizaje de personal social, se evidenció una correlación significativa con un p-valor de 0,000 > 0,05, por lo que se acepta la hipótesis alterna: existe correlación significativa entre las variables conflicto cognitivo y aprendizaje de personal social en los niños de la Institución Educativa Inicial N°710 Divino Niño Jesús de Nauta 2022.
Collections
- Tesis [225]