Show simple item record

dc.contributor.advisorRíos Mendoza, Silvia Raquel
dc.contributor.authorMurayari Tamani, Rocio Del Pilar
dc.date.accessioned2023-11-29T15:07:43Z
dc.date.available2023-11-29T15:07:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other372.474 M95 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9542
dc.description.abstractThe purpose of the present investigation was to determine the relationship that exists between cognitive conflict and social personal learning in the children of the Initial Educational Institution N°710 Divino Niño Jesús Nauta 2022, the methodology used was the quantitative approach, under the design non-experimental cross-sectional correlational; The sample was made up of 62 children under a non-probabilistic system. To collect the information, the survey was used as a technique and the questionnaire as an instrument. Regarding the cognitive conflict variable, the descriptive results of the dimension gathering prior knowledge were dominated by the inadequate level with 45.2% and in the cognitive imbalance dimension, the inadequate level stood out with 54.8%; Likewise, in the variable learning of social personnel, in the dimension builds their identity, the level in process prevailed with 58.1%; the dimension coexists and participates democratically in the search for the common good stood out with 56.5% at the process level and in the dimension builds one's identity as a human person, loved by God, dignified, free and transcendent, the level in process predominated with 41. 9%; and when establishing the relationship between the variables cognitive conflict and social personal learning, a significant correlation was found with a p-value of 0.000 less than 0.05, which allows accepting the alternative hypothesis, there is a significant correlation between cognitive conflict and learning of social personnel in the children of the Initial Educational Institution N°710 Divino Niño Jesús de Nauta 2022.en_US
dc.description.abstractEl propósito del presente estudio fue determinar la relación existente entre el conflicto cognitivo y el aprendizaje de personal social en los niños de la Institución Educativa Inicial N°710 Divino Niño Jesús Nauta 2022, la metodología utilizada corresponde al enfoque cuantitativo, bajo el diseño no experimental transversal correlacional; cuya muestra la conformaron 62 niños bajo un sistema no probabilístico. Para recopilar la información se utilizó la observación como técnica y la guía de observación como instrumento. Respecto a la variable conflicto cognitivo los resultados descriptivos de la dimensión recojo de saberes previos predominó el nivel poco adecuado con 45,2% y en la dimensión desequilibrio cognitivo destaca el nivel poco adecuado con 54,8%; así mismo en la variable aprendizaje de personal social, en la dimensión construye su identidad, prevaleció el nivel en proceso con 58,1%; la dimensión referida a la convivencia y participación democrática en la búsqueda del bien común destacó con 56,5% en el nivel proceso y en la dimensión construye su identidad como persona preponderó el nivel en proceso con 41,9%; y al establecer la relación entre el conflicto cognitivo y el aprendizaje de personal social, se evidenció una correlación significativa con un p-valor de 0,000 > 0,05, por lo que se acepta la hipótesis alterna: existe correlación significativa entre las variables conflicto cognitivo y aprendizaje de personal social en los niños de la Institución Educativa Inicial N°710 Divino Niño Jesús de Nauta 2022.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectProceso de aprendizajees_PE
dc.subjectCogniciónes_PE
dc.subjectEducación de la primera infanciaes_PE
dc.titleConflicto cognitivo y el aprendizaje de personal social en los niños de la Institución Educativa Inicial N° 710 Divino Niño Jesús, Nauta 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni70235562
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6235-1998
renati.advisor.dni05375366
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorSanchez Bardales, Doris
renati.jurorSoplin Rios, Judith Alejandrina
renati.jurorOyarse Sangama, Lady Diane
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess