Trastorno por déficit de atención e hiperactividad y su relación con los logros de aprendizaje en estudiantes de primer grado de primaria de la IEPSM N° 601486 Alexander Von Humboldt 2022
Abstract
Objective: The aim of this study was to determine the relation between the attention deficit disorder and hyperactivity and the learning attainment in the in students of the second grade of elementary school of the IEPSM N° 601486 “Alexander Von Humboldt”, in the year 2022. Materials and methods: It was applied adhd scale to 100 children’s, previous validation for experts. The study was descriptive – relational and the design was not experimental. It was observed the result V of Cramer between TDAH, and Mathematic learning achievement was 0,727; p=0,000; The result V of Cramer between TDAH and Communication learning achievement was 0,576; p=0,000; The result V of Cramer between TDAH and Social Person learning achievement was 0,576; p=0,000; The result V of Cramer between TDAH and Science and Technology learning achievement was 0,329; p=0,027. Conclusion: There is an association moderate positive significant relationship between TDAH and learning achievement in Mathematics, Communication, Social Person and Science and Technology there is a moderate association. The presence of attention deficit disorder and hyperactivity in the in students does not allow expected learning attainment in area the mathematics, communication and social personnel Objetivo: El objetivo fue determinar la relación entre el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad con los logros de aprendizaje en estudiantes del primer grado de primaria de la IEPSM N° 601486 “Alexander Von Humboldt” en el año 2022. Materiales y métodos: Se aplicó la Escala EDAH para evaluar el TDAH a una muestra de 100 niños, previa validación de expertos. El estudio fue tipo descriptivo - relacional; el diseño no experimental. Se observó que: el resultado V de Cramer entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Matemática fue 0,727; p=0,000; entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Comunicación fue 0,576; p=0,000; entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Personal Social fue 0,463; p=0,000; entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Ciencia y Tecnología fue 0,329; p=0,027. Conclusión: Existe una asociación significativa, moderada y positiva entre el TDAH y el logro de aprendizaje en las áreas de Matemática, Comunicación, Personal Social y Ciencia y Ambiente. La presencia del Trastorno por déficit de atención e hiperactividad en los estudiantes es una variable que no permite logros de aprendizaje esperados en el área de Matemática, Comunicación, Personal Social y Ciencia y Ambiente
Collections
- Tesis [118]