Show simple item record

dc.contributor.advisorRíos Ramírez, Roger Ricardo
dc.contributor.authorRojas Arbildo, Karen Katherine
dc.date.accessioned2023-12-01T16:32:03Z
dc.date.available2023-12-01T16:32:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other371.94 R77 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9558
dc.description.abstractObjective: The aim of this study was to determine the relation between the attention deficit disorder and hyperactivity and the learning attainment in the in students of the second grade of elementary school of the IEPSM N° 601486 “Alexander Von Humboldt”, in the year 2022. Materials and methods: It was applied adhd scale to 100 children’s, previous validation for experts. The study was descriptive – relational and the design was not experimental. It was observed the result V of Cramer between TDAH, and Mathematic learning achievement was 0,727; p=0,000; The result V of Cramer between TDAH and Communication learning achievement was 0,576; p=0,000; The result V of Cramer between TDAH and Social Person learning achievement was 0,576; p=0,000; The result V of Cramer between TDAH and Science and Technology learning achievement was 0,329; p=0,027. Conclusion: There is an association moderate positive significant relationship between TDAH and learning achievement in Mathematics, Communication, Social Person and Science and Technology there is a moderate association. The presence of attention deficit disorder and hyperactivity in the in students does not allow expected learning attainment in area the mathematics, communication and social personnelen_US
dc.description.abstractObjetivo: El objetivo fue determinar la relación entre el Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad con los logros de aprendizaje en estudiantes del primer grado de primaria de la IEPSM N° 601486 “Alexander Von Humboldt” en el año 2022. Materiales y métodos: Se aplicó la Escala EDAH para evaluar el TDAH a una muestra de 100 niños, previa validación de expertos. El estudio fue tipo descriptivo - relacional; el diseño no experimental. Se observó que: el resultado V de Cramer entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Matemática fue 0,727; p=0,000; entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Comunicación fue 0,576; p=0,000; entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Personal Social fue 0,463; p=0,000; entre el TDAH y el logro de aprendizaje en Ciencia y Tecnología fue 0,329; p=0,027. Conclusión: Existe una asociación significativa, moderada y positiva entre el TDAH y el logro de aprendizaje en las áreas de Matemática, Comunicación, Personal Social y Ciencia y Ambiente. La presencia del Trastorno por déficit de atención e hiperactividad en los estudiantes es una variable que no permite logros de aprendizaje esperados en el área de Matemática, Comunicación, Personal Social y Ciencia y Ambientees_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectTrastorno por déficit de atención con hiperactividades_PE
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleTrastorno por déficit de atención e hiperactividad y su relación con los logros de aprendizaje en estudiantes de primer grado de primaria de la IEPSM N° 601486 Alexander Von Humboldt 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.03es_PE
renati.author.dni72793234
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4204-0479
renati.advisor.dni05353595
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Mera de Fababa, Nilda Manuela
renati.jurorHuerta Bardales, Victoria de Jesus
renati.jurorPanduro Urrelo, Harvey Enrique
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess