Show simple item record

dc.contributor.advisorVásquez Matute, Sol Patricia
dc.contributor.authorMori Guerra, Elita
dc.date.accessioned2024-01-12T14:51:12Z
dc.date.available2024-01-12T14:51:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other370.15 M79 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9693
dc.description.abstractThe objective of this research was to determine the relationship between emotional intelligence and reading comprehension levels in the students of the fifth cycle of the Educational Institution N° 601374 "Simón Bolívar" Santa Clara, San Juan 2023. The type of study is non-experimental with a descriptive design, with a population of 105 students and a sample of the total population, using non-probabilistic sampling. The survey method was used, the Bar-On ICE instrument: emotional inventory as independent variable and the Reading Comprehension Test as dependent variable, being structured for each variable with its respective dimension and item; likewise, they were validated by three research professors of the University and to obtain the reliability and the Cronbach's alpha statistic was used to determine its reliability, which shows that they are reliable. Statistical graphs were used to analyze the tables of data percentages and averages. The most relevant conclusions were the following: a significant association was found between emotional intelligence factors and reading comprehension levels. This suggests that as emotional intelligence increases, reading comprehension increases because the value of Spearman's correlation coefficient indicated a positive relationship. Since there is a substantial correlation between the levels of reading comprehension and emotional intelligence in the children of the V Cycle of the elementary school of the Educational Institution N° 601374 "Simón Bolívar" - Santa Clara, San Juan 2023, the alternative hypothesis is accepted.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue determinar la relación entre la inteligencia emocional y los niveles de comprensión lectora en los estudiantes del quinto Ciclo de la Institución Educativa N° 601374 “Simón Bolívar” Santa Clara, San Juan 2023. El tipo de estudio es no experimental teniendo como diseño la descriptiva, siendo conformada la población de 105 estudiantes y siendo como muestra el total de la población, habiendo utilizado el muestreo no probabilístico. Se utilizó el método de encuesta, el instrumento Bar-On ICE: inventario emocional como variable independiente y el Test de Comprensión Lectora como variable dependiente, siendo estructurados por cada variable con su respectiva dimensión e item; asimismo, fueron validados por tres docentes de investigación de la Universidad y para obtener la confiabilidad y se utilizó el estadístico alfa de Cronbach para determinar su fiabilidad, lo que demuestra que son fiables. Se utilizaron gráficos estadísticos para analizar las tablas de porcentajes de datos y los promedios. Las conclusiones más relevantes fueron las siguientes: se encontró una asociación significativa entre los factores de inteligencia emocional y los niveles de comprensión lectora. Esto sugiere que a medida que aumenta la inteligencia emocional aumenta la comprensión lectora porque el valor del coeficiente de correlación de Spearman indicó una relación positiva. Debido a que existe una correlación sustancial entre los niveles de comprensión lectora y la inteligencia emocional en los niños del V Ciclo de la escuela primaria de la Institución Educativa N° 601374 "Simón Bolívar" - Santa Clara, San Juan 2023, se acepta la hipótesis alterna.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInteligenciaes_PE
dc.subjectEmociones en niñoses_PE
dc.subjectComprensión lectoraes_PE
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleInteligencia emocional y su relación con niveles de comprensión lectora en estudiantes del V ciclo de primaria de la Institución Educativa N° 601374 Simón Bolívar Santa Clara, San Juan 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni72308487
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8760-7758
renati.advisor.dni05232872
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorAcuña Reyna, Oscar Ernesto
renati.jurorMesia Tejada, Oditta
renati.jurorRios Ramirez, Roger Ricardo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess