Show simple item record

dc.contributor.advisorTorrejón Mori, Pedro Emilio
dc.contributor.authorCeli Hidalgo, Mirtila Iris
dc.date.accessioned2024-01-23T16:16:28Z
dc.date.available2024-01-23T16:16:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other371.71 C42 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9727
dc.description.abstractStudy to determine the correlation between anemia and learning achievement in fourth grade students of the I.E.I.P.S.M. N° 601491 “Mother Teresa of Calcutta”, 2022. The study approach was quantitative, non-experimental, with a descriptive – correlational pattern and descriptive cross-sectional design. The population was 200 students and the sample was 132 participants from the 4th grade of primary sections A, B, C, D and E of the I.E.P.M No. 601491 “Mother Teresa of Calcutta”, San Juan Bautista, enrolled in 2022. The technique Document analysis - samples, was used in data collection and the instruments were the documentary record sheet and the report cards. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) programs, version 24 in Spanish and Excel spreadsheet, were used to process the data. Kendall's Tau-b test with a calculated value of 9.275 showed correlation between the variables, the Pearson correlation test with a value of rxy= 0.621 proved a high and positive relationship between the variables and the student's t test with p-value of 8.370 and significance of 5%, which allowed us to accept the hypothesis: there is a statistically significant relationship between anemia and learning achievement in 4th grade primary school students at the I.E.P.M. No. 601491 Mother Teresa of Calcutta, San Juan Bautista, 2022.en_US
dc.description.abstractEstudio para determinar la correlación entre anemia y logro de aprendizaje en estudiantes del cuarto de primaria de la I.E.I.P.S.M. N° 601491 “Madre Teresa de Calcuta”, 2022. El enfoque de estudio fue cuantitativo, no experimental, de patrón descriptivo – correlacional y diseño transversal descriptivo. La población fue de 200 estudiantes y la muestra de 132 participantes del 4° de primaria secciones A, B, C, D y E de la I.E.P.M N° 601491 “Madre Teresa de Calcuta”, San Juan Bautista, matriculados el 2022. La técnica del análisis documental – muestras, se utilizó en la recolección de datos y los instrumentos fueron la ficha de registro documental y las actas de calificaciones. Los programas Statistical package for social sciences (SPSS), versión 24 en castellano y hoja de cálculo Excel, se utilizó para procesar los datos. La prueba Tau-b de Kendall con valor calculado de 9,275 mostró correlación entre las variables, la prueba de correlación de Pearson con valor de rxy= 0,621 probó relación alta y positiva entre las variables y la prueba t de student con p-valor de 8,370 y significancia de 5%, lo que permitió aceptar la hipótesis: existe relación estadísticamente significativa entre la anemia y logro de aprendizaje en estudiantes de 4º de primaria de la I.E.P.M. Nº 601491 Madre Teresa de Calcuta, San Juan Bautista, 2022.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectSalud del estudiantees_PE
dc.subjectAprendizajees_PE
dc.subjectAnemiaes_PE
dc.subjectEstudiante de primariaes_PE
dc.titleAnemia y logro de aprendizaje en estudiantes del cuarto de primaria de la I.E.I.P.S.M N° 601491 Madre Teresa de Calcuta, San Juan Bautista 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Primariaes_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Primariaes_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni71345204
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1826-0989
renati.advisor.dni05340249
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline112016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorRodriguez Mera de Fababa, Nilda Manuela
renati.jurorRios Ramirez, Roger Ricardo
renati.jurorCuipal Torres, Julio Segundo
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess