Show simple item record

dc.contributor.advisorAcosta Grandez, Carol Gissela
dc.contributor.authorPerez Java, July Mireille
dc.date.accessioned2024-01-29T18:46:43Z
dc.date.available2024-01-29T18:46:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other370.1529 P45 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9747
dc.description.abstractThe objective of this research was to relate emotional intelligence and text comprehension in children from three initial level educational institutions in Caballo Cocha. To do this, information was collected from a sample of 124 children who were observed using a standardized emotional intelligence guide and a text comprehension test, both instruments validated by experts. The relational methodology was considered, and a field, bivariate and cross-sectional design. To obtain the information, the technique of observation and written test was used. The main finding is that the test statistician: Student's t = 6.377; p-value (bilateral significance) = 0.000, significance value less than 0.01, which indicates rejecting Ho (null hypothesis) and accepting Ha (alternate hypothesis) at a significance level of 1%, concluding that there is a relationship between emotional intelligence and reading comprehension of children from three Initial Educational Institutions, in the urban area of the city of Caballo Cocha, 2022, which proves the hypothesis formulated for the study.en_US
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo relacionar la inteligencia emocional y la comprensión de textos en niños de tres instituciones educativas de nivel inicial de Caballo Cocha. Para ello, se recopiló información de una muestra de 124 niños a quienes se les aplicó les observó mediante una guía estandarizada de inteligencia emocional y una prueba de comprensión de textos, ambos instrumentos validados por expertos. Como metodología se consideró el relacional, y un diseño de campo, bivariado y transversal. Para la obtención de la información se utilizó la técnica de observación y prueba escrita. El principal hallazgo es que el estadígrafo de prueba: t de Student = 6,377; p-valor (significación bilateral) = 0,000, valor de significación menor a 0,01, que indica rechazar la Ho (hipótesis nula) y aceptar la Ha (hipótesis alterna) a un nivel de significancia del 1%, concluyendo, que existe relación significativa entre inteligencia emocional y la comprensión lectora de niños de tres Instituciones Educativas de Inicial, de la zona urbana de la ciudad de Caballo Cocha, 2022, lo que prueba la hipótesis formulada para el estudio.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectInteligenciaes_PE
dc.subjectEmociones en niñoses_PE
dc.subjectComprensiónes_PE
dc.subjectLecturaes_PE
dc.subjectEducación de la primera infanciaes_PE
dc.titleInteligencia emocional y comprensión de textos en niños de las instituciones educativas del nivel inicial zona urbana de Caballococha 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni40145075
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4630-163X
renati.advisor.dni42641297
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorMontani Rios, Emilio Augusto
renati.jurorOyarse Sangama, Lady Diane
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess