Aplicación de títeres y socialización en niños de la Institución Educativa Inicial N° 351, Huanta Pevas 2021
Abstract
This summary presents the results of the research whose main objective was to relate the application of puppets and socialization in children of the Initial Educational Institution No. 351 "Huanta", District of Pevas. The study's design and type of research were field, cross-sectional, bivariate, non-experimental, and relational, respectively. It had as a population 100 children from the educational institution, which in turn was the sample. For the collection of information data, a questionnaire and an information guide validated by experts in the field were used as instruments. The survey and observation technique were used. The conclusion is that since the student’s t statistic value = 7.884; p-value (bilateral significance) = 0.000 less than 0.05, so the Ho (null hypothesis) is rejected and the Ha (main hypothesis) is accepted with a significance level of 0.05, so it is tested the research hypothesis: "There is a significant relationship between the use of puppets and socialization in children of the initial educational institution No. 351 Huanta Pevas 2021" Este resumen presenta los resultados de un estudio cuyo objetivo principal fue establecer una correlación entre el uso de títeres y la socialización de los niños en la Institución Educativa Inicial Nº 351 "Huanta" del Distrito de Pevas. En este estudio se utilizaron cinco diseños y métodos de investigación diferentes: de campo, transversal, bivariante, no experimental y relacional. Cien alumnos de la escuela constituyeron la población de este estudio. Para la colecta de datos de información se tuvo como instrumentos un cuestionario y una guía de información validados por expertos en la materia. Se utilizó la técnica de encuesta y observación. La conclusión es que siendo el valor estadístico t de Student = 7,884; p-valor (significación bilateral) = 0,000 menor a 0,05, por lo que se rechaza la Ho (hipótesis nula) y se acepta la Ha (hipótesis principal) con nivel de significancia del 0,05., por lo que se prueba la hipótesis formulada de la investigación: “Existe relación significativa en el uso de los títeres y la socialización en niños de la institución educativa inicial N° 351 Huanta Pevas 2021”
Collections
- Tesis [225]