Show simple item record

dc.contributor.advisorAcosta Grandez, Carol Gissela
dc.contributor.authorMeregildo Chichipe, Maria Isabel
dc.date.accessioned2024-02-07T15:47:11Z
dc.date.available2024-02-07T15:47:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.other372.452 M43 2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9792
dc.description.abstractThe objective of the research was to relate regional stories and oral reading in fiveyear-old children of the Initial Educational Institution No. 728 of Ramón Castilla in 2021. The non-experimental, bivariate, cross-sectional, and field study design was used, applying the type of relational research. The children belonging to the educational institution were the sample and population, being 78. Observation guides were prepared that served as instruments for data collection, subjected to expert judgment before applying them, which was done through the technique of observation. The results show a relationship between the application of regional stories and oral reading in the 78 (100.0%) children of the Initial Educational Institution No. 728 "Ramón Castilla", where it is observed that 2 (2.6%) with level beginning of oral reading present a deficient level of application of regional stories. Of the 34 (43.6%) children with a level in progress in oral reading, 20.5% (n=16) have deficient application, 11.5% (n=9) have a regular level and 11.5% (n=9) good level of application of regional tales. Of the 42 (53.8%) with an expected level of achievement in oral reading, 12.8% (n=10) show a regular level and 41.0% (n=32) a good level of application of regional tales. In other words, with a good application of the regional stories, the best level of oral reading in children.en_US
dc.description.abstractLa investigación tuvo como objetivo relacionar los cuentos regionales y la lectura oral en niños de cinco años de la Institución Educativa Inicial N° 728 de Ramón Castilla en el 2021. Se tuvo como diseño de estudio el no experimental, bivariado, transversal y de campo, aplicándose el tipo de investigación relacional. Los niños pertenecientes a la institución educativa fueron la muestra y población, siendo 78. Se elaboraron guías de observación que sirvieron como instrumentos para la colecta de datos, sometida a juicio de expertas antes de aplicarlas, el cual se hizo por medio de la técnica de observación. Los resultados muestran relación de la aplicación de cuentos regionales y la lectura oral en los 78 (100,0%) niños de la Institución Educativa Inicial N° 728 “Ramón Castilla”, donde se observa que 2 (2,6%) con nivel inicio de lectura oral presentan nivel deficiente de aplicación de cuentos regionales. De los 34 (43,6%) niños con nivel en proceso en lectura oral, el 20,5% (n=16) tienen deficiente aplicación, el 11,5% (n=9) nivel regular y el 11,5% (n=9) nivel bueno de aplicación de los cuentos regionales. De los 42 (53,8%) con nivel de logro previsto en lectura oral, el 12,8% (n=10) muestran nivel regular y el 41,0% (n=32) buen nivel de aplicación de los cuentos regionales. Es decir, con buena aplicación de los cuentos regionales mejor nivel de lectura oral en los niños.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectLectura orales_PE
dc.subjectCuentoes_PE
dc.subjectLiteratura folklóricaes_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectEscuela de párvuloses_PE
dc.titleCuentos regionales y lectura oral en niños de cinco años de la Institución Educativa Inicial N° 728 Ramón Castilla 2021es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni46050502
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4630-163X
renati.advisor.dni42641297
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Pinedo, Gladys Marlene
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
renati.jurorPinche Ramos, Paola Melissa
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess