Estilos de crianza parental y la inteligencia emocional en padres de niños de cuatro y cinco años institución educativa inicial Miguel Grau Seminario, distrito de Nauta provincia de Loreto 2022
Abstract
The research was aimed at verifying the association of parenting styles with emotional intelligence in parents of 4 and 5-year-old children Institucion Educativa Inicial Miguel Grau Seminario N° 60520, district Nauta Province of Loreto 2022. It is a confirmatory study descriptive design - correlational, crosssectional, with a population of 67 parents and a sample of 57 subjects, selected by stratified sampling by proportional and random allocation; the questionnaire was used as an instrument. The application of Spearman's Rho statistical test allowed us to verify that there is a significant relationship between parenting styles and the emotional intelligence of the parents who were subjects of the study sample (rs=0.724; Sig. <0.01). The inferential analysis of the dimensions made it possible to verify that there is a significant association between the authoritarian parenting style and emotional intelligence in the parents who were subjects of the sample (rs=0.584; Sig. <0.01). It was verified that there is a significant association between the democratic parenting style and emotional intelligence in the parents of the sample (rs=0.594; Sig. <0.01). Finally, it was determined that there is a significant association between the permissive parenting style and emotional intelligence in the parents of the sample (rs=0.411, Sig. <0.01). La investigación estuvo dirigida a verificar la asociación de los estilos de crianza parental con la inteligencia emocional en padres de niños de cuatro y cinco años de edad Institución Educativa Inicial Miguel Grau Seminario N° 60520, distrito Nauta Provincia de Loreto 2022. Es un estudio confirmatorio de diseño descriptivo – correlacional, transversal, con una población de 67 padres de familia y una muestra de 57 sujetos, seleccionados mediante el muestreo estratificado por afijación proporcional y aleatoria; se utilizó como instrumento el cuestionario. La aplicación de la prueba estadística de Rho de Spearman permitió verificar que hay relación significativa entre estilos de crianza parental y la inteligencia emocional de los padres sujetos de la muestra de estudio (rs=0.724; Sig. < 0.01). El análisis inferencial de las dimensiones permitió verificar que hay asociación significativa entre el estilo de crianza parental autoritario y la inteligencia emocional en los padres sujetos de la muestra (rs=0.584; Sig. < 0.01). Se verificó que hay asociación significativa entre el estilo de crianza parental democrático y la inteligencia emocional en los padres sujetos de la muestra (rs=0.594; Sig. < 0.01). Por último, se determinó que hay asociación significativa entre el estilo de crianza parental permisivo y la inteligencia emocional en los padres sujetos de la muestra (rs=0.411, Sig. < 0,01).
Collections
- Tesis [225]