Show simple item record

dc.contributor.advisorDíaz Pérez, Rolando
dc.contributor.authorGonzales Suarez, Betty Graciela
dc.date.accessioned2024-02-08T16:19:15Z
dc.date.available2024-02-08T16:19:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other372.21 G71 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9799
dc.description.abstractThe research was aimed at verifying the association of parenting styles with emotional intelligence in parents of 4 and 5-year-old children Institucion Educativa Inicial Miguel Grau Seminario N° 60520, district Nauta Province of Loreto 2022. It is a confirmatory study descriptive design - correlational, crosssectional, with a population of 67 parents and a sample of 57 subjects, selected by stratified sampling by proportional and random allocation; the questionnaire was used as an instrument. The application of Spearman's Rho statistical test allowed us to verify that there is a significant relationship between parenting styles and the emotional intelligence of the parents who were subjects of the study sample (rs=0.724; Sig. <0.01). The inferential analysis of the dimensions made it possible to verify that there is a significant association between the authoritarian parenting style and emotional intelligence in the parents who were subjects of the sample (rs=0.584; Sig. <0.01). It was verified that there is a significant association between the democratic parenting style and emotional intelligence in the parents of the sample (rs=0.594; Sig. <0.01). Finally, it was determined that there is a significant association between the permissive parenting style and emotional intelligence in the parents of the sample (rs=0.411, Sig. <0.01).en_US
dc.description.abstractLa investigación estuvo dirigida a verificar la asociación de los estilos de crianza parental con la inteligencia emocional en padres de niños de cuatro y cinco años de edad Institución Educativa Inicial Miguel Grau Seminario N° 60520, distrito Nauta Provincia de Loreto 2022. Es un estudio confirmatorio de diseño descriptivo – correlacional, transversal, con una población de 67 padres de familia y una muestra de 57 sujetos, seleccionados mediante el muestreo estratificado por afijación proporcional y aleatoria; se utilizó como instrumento el cuestionario. La aplicación de la prueba estadística de Rho de Spearman permitió verificar que hay relación significativa entre estilos de crianza parental y la inteligencia emocional de los padres sujetos de la muestra de estudio (rs=0.724; Sig. < 0.01). El análisis inferencial de las dimensiones permitió verificar que hay asociación significativa entre el estilo de crianza parental autoritario y la inteligencia emocional en los padres sujetos de la muestra (rs=0.584; Sig. < 0.01). Se verificó que hay asociación significativa entre el estilo de crianza parental democrático y la inteligencia emocional en los padres sujetos de la muestra (rs=0.594; Sig. < 0.01). Por último, se determinó que hay asociación significativa entre el estilo de crianza parental permisivo y la inteligencia emocional en los padres sujetos de la muestra (rs=0.411, Sig. < 0,01).es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.subjectCrianza del niñoes_PE
dc.subjectInteligencia emocionales_PE
dc.subjectPadreses_PE
dc.titleEstilos de crianza parental y la inteligencia emocional en padres de niños de cuatro y cinco años institución educativa inicial Miguel Grau Seminario, distrito de Nauta provincia de Loreto 2022es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni41929563
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4995-0392
renati.advisor.dni05394164
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Mesia, Martha Isabel
renati.jurorMesia Tejada, Oditta
renati.jurorFababa Rodriguez, Maya
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess