Show simple item record

dc.contributor.advisorRíos Gil de Rojas, Josefa Alegría
dc.contributor.authorPlasencia Macedo, Monique Alessandra
dc.date.accessioned2024-01-23T16:16:29Z
dc.date.available2024-01-23T16:16:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.other370.153 P66 2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12737/9728
dc.description.abstractThe present study originates from the fundamental question: What is the underlying relationship between theatrical performance and socio-emotional development in children who are part of the Small Actors Company Proscenium Theater Workshop in Iquitos in 2023? To explore this interrelationship, objectives have been established and a research hypothesis has been proposed. The adopted methodology is characterized by its design, which is defined as field, cross-sectional and bivariate, marking a non-experimental approach with an orientation towards relational research. To collect valuable information, the observation technique was used, using observation guides that were previously validated. It should be noted that the population under study included 76 children, who made up the analysis sample. Conclusion: The statistical evidence reflected in the value of the student’s t statistic, which is equal to 16.5264, together with the p-value (bilateral significance) of 0.000, leads to rejecting the null hypothesis (Ho) and accepting the alternative hypothesis (Ha) with a significance level of 5%, which conclusively demonstrates the existence of a statistically significant relationship between theatrical performance and socio-emotional development in children, which corroborates that theatrical performance is intrinsically related to development. socio-emotional in the children participating in the Small Actors Theater Workshop Proscenium Company Iquitos 2023.en_US
dc.description.abstractEl presente estudio se origina a partir de la cuestión fundamental: ¿Cuál es la relación que subyace entre el desempeño teatral y el desarrollo socioemocional en los niños que forman parte del Taller de Teatro Pequeños Actores Proscenium cultural en Iquitos en el 2023? Con el fin de explorar esta interrelación, se han establecido objetivos y planteado una hipótesis de investigación. La metodología adoptada se caracteriza por su diseño, que se define como de campo, transversal y bivariado, marcando un enfoque no experimental con una orientación hacia la investigación relacional. Para recopilar información valiosa, se empleó la técnica de observación, utilizando guías de observación que previamente fueron validadas. Cabe destacar que la población objeto de estudio comprendió a 76 niños, quienes conformaron la muestra de análisis. Conclusión: La evidencia estadística reflejada en el valor del estadístico t de Student, que es igual a 16,5264, junto con el p-valor (significación bilateral) de 0,000, conduce a rechazar la hipótesis nula (Ho) y aceptar la hipótesis alternativa ( Ha) con un nivel de significancia del 5%, lo que demuestra de manera concluyente la existencia de una relación estadísticamente significativa entre el desempeño teatral y el desarrollo socioemocional en niños, lo que corrobora que el desempeño teatral guarda una relación intrínseca con el desarrollo socioemocional en los niños participantes del Taller de Teatro Pequeños Actores Proscenium cultural, Iquitos 2023.es_PE
dc.formatapplication/pdfes_PE
dc.language.isospaes_PE
dc.publisherUniversidad Nacional de la Amazonía Peruanaes_PE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectSocializaciónes_PE
dc.subjectEmociones en niñoses_PE
dc.subjectDesarrollo del niñoes_PE
dc.subjectTeatroes_PE
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_PE
dc.subjectNiño en edad preescolares_PE
dc.titleDesempeño teatral y desarrollo socioemocional en niños del taller de teatro Pequeños Actores Proscenium cultural, Iquitos 2023es_PE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises_PE
thesis.degree.disciplineEducación Iniciales_PE
thesis.degree.grantorUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ciencias de la Educación y Humanidadeses_PE
thesis.degree.nameLicenciado(a) en Educación Iniciales_PE
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01es_PE
renati.author.dni72536628
renati.advisor.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-8943-454X
renati.advisor.dni05279031
renati.typehttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesises_PE
renati.discipline111016es_PE
renati.levelhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionales_PE
renati.jurorVasquez Pinedo, Gladys Marlene
renati.jurorOyarse Sangama, Lady Diane
renati.jurorHuerta Bardales, Victoria de Jesus
dc.publisher.countryPEes_PE


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess